Qatar Airways fly på naturgas

Det gør det angiveligt til den første passagerflyvning med denne nye form for brændstof, som blev benyttet af selskabets Airbus A340-600 der er udrustet med Rolls-Royce Trent 556 motorer. Flyvningen varede godt seks timer.

 

Brændstoffet, der er et alternativ til det normale, oliebaserede kerosin, vil ifølge flyselskabet udvide mulighederne for at finde andre brændstoftyper, der kn anvendes til gavn for miljø og klima.

 

Det naturgasbaserede brændstof forbrænder mindre svovldioxid og afgiver færre partikler end traditionel kerosin, hvilket vil være med til at øge luftkvaliteten i travle lufthavne.

 

Det er Shell, der har udviklet og fremstillet den nye brændstoftype, som blev brugt i blandingsforholdet 50:50 med traditionel kerosin og flyvningen var sidste skridt i et to-årigt videnskabeligt udviklingsprogram af syntesisk brændstof til kommerciel anvendelse.   

 

Den såkaldte GTL kerosin skal produceres i kommercielle mængder af Qatar Petroleum i samarbejde med Shell og anlægget, der er under opførelse skal i 2012 fremstille en million tons GTL kerosin, hvilket er tilstrækkeligt til at flyve 250 passagerr Jorden rundt 4.000 gange, når dt anvendes i en 50:50 blanding med traditionel kerosin.

 

Skrevet af Flemming Juul