Queen Mary 2 for stor til Langelinie

Man kan måle størrelsen af et skib på mange måder. I dag er verdens største Oasis of The Seas med hensyn til passagerer, men mange vil nok forsat betragte Queen Mary 2 fra Cunard Line som flagskibet (155.000 tons).

 

I dag kommer dronningen til Danmark, men stikker så dybt, at det ikke er muligt at gå ind til Langelinie. Derfor bliver det til et daglangt ophold ud for Helsingør, hvorfra passagererne sejler i land og tager på den berammede udflugt til København. Normalt er det omvendt, med ophold i København og udflugt til Nordsjælland.

 

QM 2 var fra starten i 2004 verdens største og mest moderne passagerskib. I dag er Oasis of The Seas det største, men QM 2 er eneste liner, som sejler 20 transatlantiske ture mellem Southampton og New York hvert år.

 

BV Travel Group repræsenterer skibet i Danmark og har i dag en indbudt kreds ombord.  Bureauets indehaver Jesper Boas Smith siger om grunden til, at det bliver Helsingør og ikke Langelinie:

 

"QM2 stikker dybere end sejlrenden og vandstanden ved Langelinie. Udover at skibet stikker 10 meter, så er der krav om en meter vand "under the keel" på alle moderne skibe. Det skyldes, at de i dag har pods og ikke skruer. Pods ville være det første, der blev ødelagt.

 

Både sejlrenden og Langelinie har for lidt vand til et så stort skib."

 

Skrevet af Ejvind Olesen