Rejsebehov og vaner

Rapporten ’Hvem rejser med dig?’ kortlægger skandinaviske rejsendes behov – hvad der inspirerer dem, hvordan de søger information, og hvordan de rejser. Med denne viden kan rejsebureauer ? traditionelle eller onlinebaserede ? tilpasse deres tjenester og aktiviteter, så de tiltrækker nye rejsende og styrker forholdet til de eksisterende.

 

”I dag bookes i stadig større udstrækning på internettet. Udfordringen for de fleste traditionelle rejsebureauer er derfor at genskabe det fysiske møde med kunden på nettet. Det kræver særlig viden om de forskellige kundesegmenters behov, præcis som for alle succesfulde e-virksomheder. Men rapporten henvender sig i lige så stor udstrækning til helt internetbaserede aktører”, siger Jesper Söderström, adm. direktør i Amadeus Scandinavia.

 

Amadeus inddeler de rejsende i fem kundesegmenter: Digital Natives, Young Adults, Family Travellers, Empty Nesters og Golden Oldies. Hvert segment repræsenterer forskellige muligheder og udfordringer for rejseselskaberne. Gennem generaliserende konklusioner får vi et billede af, hvordan vi rejser i dag, og hvordan udviklingen kan skabe muligheder for alle aktører inden for branchen.

 

Family Travellers er den største kundegruppe med en tredjedel af alle flybookinger i Skandinavien, men det er Golden Oldies, som rejser oftest med fly. Regner man både med fly og tog, rejser Digital Natives og Young Adults mest. Bortset fra Empty Nesters bruger Golden Oldies desuden flest penge på rejser.

 

Ifølge rapporten findes det største samlede potentiale blandt Digital Natives. 65% af flybookingerne i dette segment foretages ikke via rejsebureauer eller charterselskaber. For rejsebureauerne er det dog Young Adults, der udgør det største realistiske potentiale. En tredjedel af denne kundegruppes flybookinger, som ikke er foretaget gennem et rejsebureau eller et charterselskab, er bookinger, hvor flyrejsen og overnatningen er købt separat.

Skrevet af Flemming Juul