Rejsebureau tilbyder dusørjæger-option

LUFTFART: Som noget nyt sælger stort rejsebureau nu mulighed for at tilkøbe klagemulighed, hvis rejsende bliver så forsinket, at de har EU-krav på kompensation. ”Det har jeg aldrig hørt om før,” siger DRF’s direktør.

”Hvis du tilføjer AirHelp, vil vi hjælpe dig med at få op til 600 euro i erstatning af flyselskabet, hvis flyet bliver forsinket eller aflyst. Prisen er 49 kr. pr. person.”
Det står der bl.a., når potentielle flypassagerer booker via i sidste ende tysk-ejede Flybillet.dk, noterer dansk flyrejsende overfor standby.dk

AirHelp besvarede i weekenden ikke standby.dks spørgsmål om, hvor ny denne ordning er, og hvor meget den gav rejsebureauerne.

Flybillet.dk ejes af Den Danske Rejsegruppe, en filial af tyskejede Svenska Resegruppen.

”Dette tilbud er overraskende,” siger Danmarks Rejsebureau Forening adm. direktør, Lars Thykier, til standby.dk og tilføjer: ”Det er første gang, jeg ser dette. Typisk betaler dusørjægerkunder 25 pct., gør de også det via dette tilbud? Det ved jeg ikke.”

Lars Thykier tilføjer: ”Men det er interessant udvikling, hvis der tilbydes ”airhelp,” før der er gået noget galt.”

Airhelp svarede i denne weekend ikke på standby.dks spørgsmål: Hvornår har I skabt denne mulighed for rejsebureauerne; hvor mange danske rejsebureauer har I en sådan aftale med og hvordan er fordelingen af de penge i denne booking mellem jer og rejsebureauet, hvis ydelsen med AirHelp bliver tilkøbt?”