Rejsebureauer bliver til Oplevelsesbureauer

Ordstyrer, formand for Danske Rejsejournalister, Anne-Vibeke Isaksen, med panelet, fra venstre Henrik Fuglsang fra Nyhavn Rejser, Bravo Tours’ Peder Hornshøj, Jan Lockhart fra FDM travel og Spies’ Jan Vendelbo.

Ordstyrer, formand for Danske Rejsejournalister, Anne-Vibeke Isaksen, med panelet, fra venstre Henrik Fuglsang fra Nyhavn Rejser, Bravo Tours’ Peder Hornshøj, Jan Lockhart fra FDM travel og Spies’ Jan Vendelbo.

REJSEBRANCHEN: Der vil også i fremtiden være rejsebureauer, men de bliver til ”oplevelsesbureauer,” sagde Nyhavn Rejsers adm. direktør, der i går var i panel med direktørkolleger fra Bravo Tours, FDM travel og Spies ved arrangement hos Danske Rejsejournalister på Arp-Hansen hotellet WakeUp 2 i København.

Danske Rejsejournalister havde sat fokus på fremtiden for rejsebureauer ved velbesøgt panelmøde i København. I det indbudte panel sad de adm. direktører for Nyhavn Rejser, Henrik Fuglsang, Bravo Tours’ Peder Hornshøj, Jan Lockhart fra FDM travel og Spies’ Jan Vendelbo.

Mødet blev holdt på Arp-Hansens nyeste hotel, WakeUp2, tæt på Kgs. Nytorv. Hotellet har 498 værelser og har netop rundet de første 100.000 overnattende gæster siden åbningen i maj. Arrangementet havde over 60 deltagere, men også 10 tilmeldte no-shows!

I sin indledning sagde Spies’ direktør i Danmark, Jan Vendelbo, bl.a.: ”Der vil også i fremtiden være brug for rejsebureauer, men deres store udfordring bliver at finde deres position. Rejsebranchen vokser med 5 pct. om året – det er over den gennemsnitlige vækstrate.”

”Det er over 20 år siden, at en journalist første gang forudså, at der ikke mere er behov for charterrejsebureauer. Men generelt går det godt for de danske charterrejsebureauer med fortsat ca. en mio. gæster om året. Danskerne er en nation af kræmmere, så hvis charterrejsebureauerne ikke solgte et godt produkt, ville vi ikke klare os. Branchen har mange unikke produkter med f.eks. koncepthoteller, sportscentre og rundrejser.”

Den adm. direktør for Nyhavn Rejser, ejet af Aller Koncernen, Henrik Fuglsang, lavede en parafrase på Mark Twains berømte telegram til en avisredaktør, der havde trykt hans nekrolog, og sagde: ”Rygtet om rejsebureauernes død er stærkt overdrevet.”

”Men rejsebureauerne er udfordret af dem, der selv booker deres rejse. Om 20-30 år hedder det næppe rejsebureauer, men oplevelsesbureauer,” sagde Henrik Fuglsang.

Bravo Tours’ adm. direktør, Peder Hornshøj, påpegede, at rejsebureauerne ”kan noget unikt, som ”selv-bookerne” ikke selv kan. Danskerne vil gerne bedrages. De køber billet med et lavprisselskab til f.eks. Sydeuropa. Men så skal de også lige betale 800 kr. for deres golftaske, der er fup med valutapriserne i lavprisselskabets favør, de rejsende skal betale ekstra for at få deres boardingkort osv.”

”Når alle disse ekstra omkostninger går op for de rejsende, vender de tilbage til f.eks. os. Vi giver mere sikkerhed og tryghed end selvbookerne selv kan skabe.”

FDM travels adm. direktør, Jan Lockhart, sagde, at det ikke er noget problem med mange single-rejsende, ”for de rejser ofte med en ven. Og ældre rejsende er stadig mere friske – de er guld for rejsebranchen, da de bl.a. køber dyrere produkter.”

Henrik Fuglsang sagde, at det er vigtigt at rejsebureauerne leverer ”behov-opfyldelse. Mange familier har lidt tid sammen, så på familieferie med flere generationer kommer muligheden for ”re-connect.”

Jan Lockhart sagde, at mange rejsebureauer jokker rundt i hinandens spinatbede og tit sælger det samme produkt – bare billigere. Som eksempel på unikt nicheprodukt nævnte han danske Club La Santa på den kanariske ø Lanzarote: ”Club La Santa er nærmest ene om at flyve til Lanzarote, de sidder på hele værdikæden og er svære at kopiere.”

Rejsekataloger blev bragt op fra spørger blandt tilhørerne.

Her sagde Peder Hornshøj: ”Bravo Tours’ katalog var tidligere på 360 sider, i dag er det halvt så stort. Men så længe forbrugerne ønsker et rejsekatalog, skal de få det. De kan så søge mere inspiration på vores hjemmeside.”

Jan Vendelbo svarede: ”Jeg er uenig, Spies har afskaffet sine kataloger. Når et nyt rejsekatalog var trykt, var det nærmest forældet. Det er 100 gange bedre at have rejseinformation på nettet. Her kan vi vise masser af fotos og videoklip fra hotellerne.”

Et andet emne var rejser med rutefly kontra rejser med charterfly. De fleste charterrejsebureauer har rejser med rutefly, men 85 pct. af alle rejser er i en eller to uger, oplyste charterrejsebureauernes repræsentanter.

Peder Hornshøj nævnte et stort niche-produkt, cykelferier. Bravo Tours sender årligt mange tusinde cyklister på ferie på Mallorca – hvor en lastbil kører de rejsendes cykler til den spanske ø.

Paneldeltagerne blev også spurgt om rejsemesserne, Bella Center flytter sin til Forum. Men Peder Hornshøj fremhævede Ferie for Alle i Messecenter Herning: ”Jeg vil ikke udtale mig om, hvad Bella Center gennem årene har gjort galt med sin rejsemesse, men jeg kan konstatere at Messecenter Herning år efter år har vist, at det kan lade sig gøre at holde rejsemesse, hvor publikum kommer og køber mange rejser.”