Rejsebureauer skal huske krav mod Spanair

Der er stadig kunder og rejsebureauer med krav imod boet efter Spanair, skriver Danmarks Rejsebureau Forening.

 

Af denne grund har Spanairs kurator anmodet agenterne om at rapportere de beløb og billetter, der stadig er udestående for derefter at indbetale disse beløb til kurator. Hele forløbet har været noget ugennemsigtigt, og DRF har betænkeligheder ved den deponeringskonto, der er sat op til disse indbetalinger, noterer DRF.

 

Det har endnu ikke været muligt, at få vished for, hvorvidt kurators konto vil være tilstrækkeligt sikret – forstået på den måde, at pengene ikke vil kunne forsvinde ind i boet og dermed være tabt.

 

Ligeledes er der ikke kommet meldinger om, hvorvidt kurator er i besiddelse af en forsikringsordning, der fuldt ud kan dække de beløb, der måtte blive indbetalt på deponeringskontoen – eller dække eventuelle menneskelige handlinger, der vil have konsekvenser for de midler, der bliver holdt på denne konto.

 

Videre skriver DRF’s nyhedsbrev: De mest essentielle udfordringer består i, at alle krav mod boet skal være indgivet inden en skæringsdato. Alle krav, der indgives efter denne tid, vil ikke længere være retskraftige og vil derfor være tabt for kreditor – f.eks. en agent eller et rejsebureau.

 

Der har været divergerende meldinger om denne dato, og der består stadig en vis usikkerhed om den, så det kan kun anbefales, at alle danske bureauer sørger for at få opgjort alle tilgodehavender og får disse indgivet til boet efter Spanair snarest muligt for at sikre deres krav.

 

På Spanairs hjemmeside findes skemaer for anmeldelse af krav mod selskabet.

 

DRF’s medlemmer kan også få hjælp fra foreningen i denne sag.

Skrevet af redaktionen