Rejsebureauer usikre på Norwegians langruter

Tommy Swanson.

Tommy Swanson.

TURISME: Norwegian mangler sikkerhed for passagererne når der opstår problemer på dets langruter, siger rejsebureauer. Sveriges største arrangør af rejser til USA har slet ikke hørt fra det ambitiøse flyselskab.

Rejsebureauerne har ikke ubetinget taget Norwegians foreløbig to langrutedestinationer til sig – ligesom selskabet heller ikke gør meget for at tiltrække dem.

”Vi kan tjene nogle få hundrede kroner på at sælge en Norwegian-billet til deres langruter, det kræver at vi sælger en større pakke til passageren, som f.eks. skal købe spisebillet til serveringen ombord,” siger en dansk rejsebureaudirektør til standby.dk

Tommy Swanson, ejer af og adm. direktør for Sveriges største arrangør af rejser til USA, Swanson’s:

”Vi har slet ikke hørt fra Norwegian, om vi vil være interesseret i at købe pladser på deres fly til i første omgang New York JFK og fra senere på året til Fort Lauderdale. Vi sender årligt ca. 10.000 gæster til USA, over 65 pct. flyver med SAS.

SAS behandler os meget godt – fordi vi har så mange passagerer hos SAS, tænker Norwegian måske, at vi er gift med SAS. Men vi har også rejsende med andre selskaber, bl.a. Air France, Icelandair, KLM og Lufthansa.”

Tommy Swanson lægger ikke skjul på, at han ikke føler sig tryg ved Norwegians langrute-koncept. Norwegian har nemlig ingen samarbejdsaftaler med flyselskaber i den anden ende af sine langruter fra Skandinavien.

Det betyder, at går et Norwegian-fly i stykker i f.eks. JFK, så skal selskabet principielt ud og købe billetter med andre flyselskaber og måske først have passagererne på hotel. Hvordan Norwegian vil agere når en sådan situation før eller siden opstår, er et område rejsebranchen afventer.