Rejsegarantifonden bestormes med henvendelser fra SAS-kunder om, hvor de står, hvis SAS krakker. Fonden har information om de forskellige scenarier på hjemmesiden.
Hvordan får man pengene igen for en købt billet til SAS, hvis SAS eventuelt midlertidigt standser flyvningerne?
Her er mange svarmuligheder – disse handler ikke mindst om, hvordan billetten er betalt, herunder om passageren har købt den rejseforsikring, hovedparten af flyselskaber ifølge loven tilbyder privatrejsende.
Det næststørste flyselskab i Danmark, Norwegian, udbyder ikke denne mulighed for at købe konkursdækning og har en landsretsdom fra i sommer som siger, at selskabet ikke behøver at lade sig registrere i Rejsegarantifonden.
Men er der købt billet til rejse med SAS via SAS’ hjemmeside, er privatrejsende dækket ved en eventuelt SAS’ konkurs, hvis passageren samtidig med køb af billetten også købte en konkurssikring, oplyser Rejsegarantifonden og tilføjer:
”At være omfattet af fondens dækning ved konkurs indebærer, at fonden sørger for hjemtransport, hvis man har købt en returbillet og strander pga. konkursen. Er man ikke afrejst, får man billetprisen (minus beløbet for konkurssikringen) refunderet af fonden.”
Er der købt en pakkerejse med både fly og hotel direkte hos SAS, er kunden omfattet af fondens dækning, hvis SAS skulle gå konkurs, oplyser fonden.