Restauranter kræver ’no-show’ gebyr

mad restaurantDet er et stigende problem med gæster, der bliver væk fra bookede borde og det får en række københavnske restauranter til at indføre et udeblivelsesgebyr, fortæller DR P4 København.

”Vi oplever i stigende grad, at restauranterne bliver nødt til at indføre gebyr for at sikre, at gæsterne dukker op, siger Allan Agerholm, formand for Horesta i Hovedstaden.

Blandt andre skriver en del af Cofoco-kædens restauranter og Barburrito, at deres kunder skal betale gebyr, hvis de ikke kommer eller aflyser, mens Geranium, Studio og Alchemist kræver betaling på forhånd.

”Formålet er at skabe gensidig respekt for reservationen”, siger Thomas Bachmann, medejer af restauranten Barburrito. Før blev kun omkring en tredjedel af de bookede borde ikke besat, mens det nu er omkring hver tiende, efter de har indført sms’er, der varsler gebyrer ved udeblivelse.

Det er lovligt for restauranterne at bede om gebyr, men for mange vil det faktiske ikke give mening, mener Forbrugerrådet Tænk: ”Hvis restauranten bare kører med et almindeligt à la carte menukort, hvor forbrugerne først bestiller, når de sidder i restauranten, så har restauranten ikke en særlig god grund til at benytte et udeblivelsesgebyr”, mener Lea Markersen, jurist i Forbrugerrådet Tænk.

”Det skal fremgå tydeligt, allerede når man booker bordet, at der er en risiko for, at man kan blive pålagt et gebyr, hvis man aflyser i sidste øjeblik”, siger hun.

Hos restaurant Alchemist på Østerbro skal gæsterne betale 1.500 kroner på forhånd, og nu er der ikke længere tomme borde: ”For os har det stor betydning, at vi har et system. Nu kan vi sige til kunden: Enten betaler I, eller også sletter vi jeres booking”, siger restauratør Rasmus Munk.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.