Risiko for forsinket revision af passagerrettigheder

Jesper Rungholm.

Jesper Rungholm.

Revisionen af EU Forordning 261 om passagerrettigheder er på kanten af at gå i stå, og det får flyselskaber til at frygte en fortsat finansiel risiko og potentielle sikkerhedsproblemer, hvis revisionen ikke nås i juni.

EU-kommissionen behandlede ændringerne til Forordning 261 for to år siden, men uenighed mellem Spanien og Storbritannien om dækningen af Gibraltar har forhindret behandlingen i Ministerrådet.

Forordning 261 er blevet kritiseret for at pålægge flyselskaberne urimelige erstatningsforpligtigelser – f.eks. i sager om aflysninger på grund af vulkansk aske. Flere nationale domstole har idømt selskaberne erstatningspligt, selv om der har været tekniske årsager til forsinkelser ud over tre timer.

“Efter to år er situationen endnu værre for flyselskaberne”, siger EU-kommissær for forbrugerrettigheder Jean-Louis Colson.

“Hvis der er noget, jeg frygter, er det Forordning 261. Det giver mig gåsehud blot at tale om den”, sagde CEO Jesper Rungholm fra Danish Air Transport (DAT) til de delegerede på ERA Regional Airline konferencen i Rom i april. ”Hvorfor? Fordi hvis en marshal ved et uheld bliver skyld i, at to DAT-fly strejfer vingespidser, så vil kompensationskravene lukke flyselskabet. Jeg er i en situation, hvor én, jeg aldrig har mødt, kan ruinere mit selskab ved at begå en fejl”.

“Jeg har selv fløjet kommercielt i mange år. Jeg er helt sikker på, at der en skønne dag et eller andet sted vil være en flykaptajn, som beslutter sig for at flyve trods en teknisk fejl for at undgå den voldsomme kompensation. Det sker ikke i mit flyselskab, kan jeg godt garantere for, men jeg kan ikke tale for alle flyselskaber, som flyver i Europa. Sikkerhed er en klar risiko!”, sluttede Jesper Rungholm.

For at komplicere sagen yderligere, skifter EU formandsskabet fra Letland til Luxembourg, så hvis Gibraltar-problemet ikke er løst inden, risikerer vi yderligere to års forsinkelse”, kommenterede Jean-Louis Colson.