Ros og ris til Visit Denmark-reklame

Problemet er, at reklamevideoen udgiver sig for at være en ægte efterlysning fra en nybagt mor og hendes barn efter barnets far, som hun mødte i Nyhavn og havde et kort forhold til. Mange har opfattet videoen som ægte, og de føler sig ført bag lyset af den danske turismeorganisation, skriver politiken.dk.

 

Dorte Kiilerich, adm. direktør for VisitDenmark siger til politiken.dk, at ’Karen’s historie viser Danmark som et frit sted med plads til at være, som man har lyst og en eksponent for danske kvinder med selvstændighed og vædighed.

 

Siden torsdag er videoen set i 153 lande af 965.141 personer på YouTube og den er googlet 1,9 millioner gange, ligesom den har været vist på hollandsk TV. På nettet får den positive ratings.

 

Peter Helstrup fra reklamebureauet Grey, har lavet kampagnen, kalder det den mest succesfulde viralreklame nogensinde. Prisen har været på niveau med et 30 sekunders reklamespot vist et par gange på TV2.

 

Den blandede modtagelse har fået VisitDenmark til at tage videoen af YouTube igen.

Skrevet af Flemming Juul