Administrerende direktør i Royal Arena, Dan Hammer, efterlyser mere markedsføring af København. (Foto: Thomas Arnbo | Dansk Industri | PR)

Royal Arena-direktør vil øge turismen i København

Mens andre lande investerer i at promovere deres hovedstæder, så halter Danmark bagud på det område. Herhjemme burde vi satse på at tiltrække velbetalende storbyturister, lyder det.

I øjeblikket kappes mange lande om at få besøg af de turister, der efter to år med COVID-19 atter kan rejse til udlandet, spise på restauranter og overnatte på hoteller. Det sker i et forsøg på at få genoprettet storbyturismen, der så godt som forsvandt under krisen.

Det er eksempelvis andre europæiske lande som Sverige, Holland og Tyskland, der investerer store offentlige beløb i at markedsføre Stockholm, Amsterdam og Berlin som attraktive feriemål til besøgende fra nærmarkederne.

Det har fået Dan Hammer, der er administrerende direktør i Royal Arena, til at opfordre til, at der iværksættes en større markedsføringsindsats for at tiltrække turister til Danmarks hovedstad, som ifølge ham er godt positioneret til at betjene gæsterne.

Mere markedsføring og flere flyruter
Når Royal Arena-direktøren fokuserer på, at der skal flere turister på besøg i hovedstaden end andre landsdele eller byer, skyldes det, at det giver flere midler i statskassen, hvis man tiltrækker storbyturister modsat andre slags gæster.

”De allerhøjest betalende turister kommer til Danmark fra Kina, Japan og USA. De besøger primært København, og de flyver ind. Vi får mest for kronerne til turistmarkedsføring, når København er trækdyret,” udtaler Dan Hammer.

Direktøren mener, at en mere offensiv markedsføring af København kan føre til, at flyselskaberne enten etablerer nye ruter til byen eller atter genoptager nogle af dem, der blev lagt i dvale under COVID-19-pandemien.

”De andre lande ved, at der skal penge til. Hvis København skal klare sig, er der brug for massiv markedsføring – og på længere sigt flere flyruter, hvis vi skal vinde kampen om storbyturisterne. Hvis København bliver markedsført mere, får flyselskaberne en øget tro på, at passagererne kommer – og genoptager nogle af de flyruter, der lukkede under coronakrisen.”

Hovedstaden har det hele
Dan Hammer fremhæver desuden flere sider ved København, som er netop dét, de velpolstrede turister søger. Det drejer sig blandt andet om en grad af bæredygtighed og grøn omstilling, toprestauranter, en vellykket håndtering af COVID-19 samt et højt niveau af tryghed.

”København har alt det, moderne storbyturister efterspørger. Og byen er gearet til besøg. Hoteller, restauranter og oplevelserne er der – vi er klar. Vi mangler ”bare”, at turisterne genopdager os og kommer på besøg.”

Efterlyser strategiske investeringer i turisme
Dansk Industri oplyser, at der i interesseorganisationens optik bør investeres ”ekstraordinært” i turismen til landet, da turisternes adfærd kan have ændret sig oven på flere år, hvor det i perioder har været umuligt at drage på ferie i udlandet.  

I Danmark kan vi så småt se corona i bakspejlet, men der venter fortsat et langt sejt træk for at få turisme- og oplevelseserhvervet helt op i omdrejninger igen. Nogle steder i landet er interessen eksploderet, andre steder er der endnu langt imellem gæsterne. Derfor skal der investeres ekstraordinært og strategisk.”

Organisationen fremhæver, at det blandt andet kan ske ved, at man gør en indsats for at tiltrække kongresser og den slags større events til landet

”De største kongresser og sport- og kulturevents tiltrækker mange gæster, der skaber positiv aktivitet hos attraktioner, hoteller, restauranter og i transportsektoren. En særlig indsats for at tiltrække events og kongresser kommer mange gange igen, og disse arrangementer bidrager ydermere til den helt afgørende branding af Danmark,” lyder det fra Dansk Industri.

 

Relaterede artikler:

Også i år vil København mangle udenlandske turister

Globalt turisme-roadshow besøgte København

København er klar til turister