Rusland tester nyt passagerfly

LUFTFART: Kina og Rusland vil have deres bid af kagen fra bl.a. Airbus og Boeing på kort- og mellemdistancefly. Rusland har netop testfløjet Irkutsk Aviation Plants MC-21-300 model, der kan have fra 163 til 211 passagerer.

De russiske MC-21 skal tage kampen op mod Airbus A320-familien og Boeing 737. I forgårs havde russiske MC-21-300, bygget med 30 pct. kompositmaterialer, første testflyvning

Den fløj kun i 30 minutter i op til 1.000 meters højde og med kun 300 km i timen. Som det er normalt for en første testflyvning var landingsstellet ude under flyvningen.

Flyfabrikken Irkutsk siger, at MC-21-300 vil have kategoriens bredeste flyskrog og dermed give passagererne, der skal sidde tre plus tre, mere plads.

Ligeledes er midtergangen i MC-21-300 lidt bredere, hvilket ifølge den russiske flyfabrik vil gøre det hurtigere for passagererne at komme af flyet.

Irkutsk siger, at flyfabrikken har 175 bestillinger på den nye flytype. Den findes i to versioner, MC-21-200 og MC-21-300 med plads til fra hhv. 132 til 211 rejsende.

Også Kina udfordrer

Den kinesiske flyfabrik COMAC havde tidligere denne måned første testflyvning med sin 168-sæders version af C919, der skal tage kampen op mod de mindre versioner af Airbus A320-familien og Boeing 737.

COMAC har foreløbig bestillinger på 570 eksemplarer af C919 fra 23 kunder.

COMAC vil bygge seks eksemplarer af C919 til testflyvninger – Fabrikken regner med, at C919 vil have sin typegodkendelse om tre år. Fra 2020 forventer COMAC at samle 150 eksemplarer om året – og i 2035 er det målet, at COMAC har en tredjedel af det kinesiske marked for disse flytyper og 20 pct. af det globale marked. Over de næste 20 år forventes de kinesiske flyselskaber at skulle købe over 5.500 nye fly.