Ryanair forventer en ud af fire flyvninger i Europa

Michael O'Leary.

Michael O’Leary.

LUFTFART: Passer oplysningerne i koncernchef Michael O’Leary’s krystalkugle, vil Ryanair indenfor 10 år gennemføre 25 pct. af alle ruteflyvninger i Europa – bl.a. som underleverandør til Air France, British Airways og Lufthansa.

Det var i hvert fald meldingen, da den kontroversielle, men oftest underholdende, koncernchef i går holdt pressemøde i Tyskland.

Ryanair har bestillinger på 380 nye Boeing B737 de kommende år. Med de mange ekstra fly forventer Europas allerede i dag største flyselskab at gå fra de nuværende ca. 100 mio. årlige passagerer til 160 mio. indenfor de næste ti år.

Michael O’Leary anslog, at Ryanair i dag står for 14 pct. af al ruteflyvningerne i Europa. Ifølge nyhedsbureauet Reuters hævdede Michael O’Leary atter, at Ryanair også de kommende år vil få stadig flere aftaler med de store fuld service-flyselskaber om at made passagerer ind til deres langrute-lufthavne, da Ryanair kan producere billigere flysæder end selskaber, der flyver langruter, selv kan.

Blandt Ryanairs potentielle samarbejdspartnere på dette område kan ifølge Michael O’Leary blive Air France-KLM og Lufthansa.

Ryanair er allerede i dialog, har Michael O’Leary før oplyst, om at føde passagerer ind til langruter fløjet af British Airways’ moderselskab, IAG, der også tæller Iberia og snart irske Aer Lingus, samt Virgin Atlantic, Norwegian (ud af Gatwick) og portugisiske TAP.

Ryanair løftede forleden sin vurdering af overskud i dette regnskabsår til at ende på op mod ni milliarder kr.