Ryanair i svageste vækst nogensinde

Michael O’Leary.

Afdæmpet O’Leary på besøg i Billund i går. Nu kan flyselskabet ikke få nye fly fra Boeing til den pris, man vil betale. Derfor bliver det ikke til mere end to procent nye ruter i år. En fjerdedel af trafikken i Billund Lufthavn er fra Ryanair.

Det ligner ikke Ryanair at stoppe op med en vækst i år på kun to procent. Det er imidlertid tilfældet, indrømmede den karismatiske flychef, da han i går besøgte Billund Lufthavn en kort stund.

Til Jyllands-Posten sagde O’Leary: ”Vi mangler helt enkelt fly. Vi får kun ganske få nye fly fra Boeing, og vi har ikke afgivet flere ordrer hos den amerikanske flyfabrik, som ikke vil levere til den pris, vi vil betale. Konsekvensen er, at priserne vil stige. Vores omkostninger stiger også en smule, men vi får øget indtjening. Nu taler vi med Boeing igen, men vi er langt fra hinanden”

Traditionen tro lovede O’Leary et stærkt næste år og en forventning om at flyve til andre danske lufthavne end Billund og Aarhus.

I Billund havde Ryanair sidste år en fjerdedel af trafikken. ”Det er et passende niveau,” siger lufthavnschef Kjeld Zacho til avisen.

Apropos SAS’ klage over fusk med afgifter, har Eurocontrol besluttet at forhøje startafgiften på Ryanairs fly. Det nægter flyselskabet indtil videre at betale.