Ryanair igen til København

Ryanair, københavns lufthavn 1FLYSELSKABER: I morgen har Ryanair for anden gang på blot to uger indbudt til pressemøde i København. Det kan være om flere ruter fra Københavns Lufthavn – men kan også være del af magtspillet mellem flyselskabet og de danske fagforeninger, der ikke vil acceptere, at Ryanair afviser danske overenskomster.

”Der er ikke indgået overenskomst mellem Ryanair og Flyvebranchens Personale Union,” sagde formand for fagforeningen 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, i går til standby.dk.

Det var ikke muligt at få kommentar fra Thilde Waast, formand i FPU, der har varslet konflikt mod Ryanair inden selskabet efter planen 26. marts begynder at flyve fra Københavns Lufthavn.

Thilde Waast har tidligere sagt: ”Hvis Ryanair afviser dialogen, vælger de desværre også konflikten.”

FPU ønsker, at Ryanair får dansk overenskomst for de ca. 120 piloter og kabineansatte, flyselskabet successivt vil stationere i København.

Det har Ryanair, der altid har afvist aftaler med ”tredjepart,” fagforeninger, også afvist i dette tilfælde.

FPU, der er medlem af LO, har bedt Arbejdsretten vurdere, om en konflikt mod Ryanair vil være mulig indenfor den danske arbejdslovgivning. En sympatikonflikt fra f.eks. 3F i Københavns Lufthavn kan betyde, at Ryanairs fly ikke bliver tanket.

En overenskomst med FPU kan derfor ikke være budskabet, Ryanair vil informere om i morgen formiddag på Royal-hotel i København. Her er det irske selskab ligesom for to uger siden repræsenteret af Chief Commercial Officer David O’Brien og Director of Personnel and Inflight, Eddie Wilson.

Iagttagere i dansk luftfart spekulerer i, om Ryanair overhovedet åbner på Københavns Lufthavn. Fronterne mellem Ryanair og fagbevægelsen er trukket så skarpt op, at det er svært at se, hvordan et forlig skulle blive muligt.

Pressemødet kan også blot være navngivning af flere ruter fra Københavns Lufthavn. Ryanair har sat navn på foreløbig syv af omkring 13 bebudede destinationer, man vil flyve til fra Københavns Lufthavn, hvor det er planlagt at stationere fire Boeing B737-800 og på årsplan have omkring én mio. passagerer til og fra København. Men én mio. passagerer er peanuts for Ryanair, der årligt har op mod 100 mio. rejsende.