Ryanair presser DAT

Jesper Rungholm.

Danish Air Transport bryder sig ikke om tanken om måske at skulle konkurrere med Ryanair på norske indenrigsruter

DAT sidder på en række ruter i både Danmark og Norge, og adm. direktør, Jesper Rungholm, siger lige ud, at man ikke kan matche Ryanairs lave omkostninger, skriver norske NRK ifølge business.dk.

“Ryanairs omkostninger er meget lave. Vi ved jo, at de udnytter de europæiske regler for løn og ansættelsesvilkår og de er gode til at indkøbe fly til gode priser, så de får meget lave omkostninger pr. sæde. Det kan vi ikke konkurrere med.”

Hvis man måler omkostningerne imellem selskaberne pr. time, så er de sammenlignelige, mener DATs direktør, men han understreger, at Ryanair er langt mindre sårbar end DAT, fordi det danske selskab flyver med meget mindre fly.

“Vi har færre sæder og er følsomme over for udsving. Bare at miste fem til ti passagerer pr. flyvning kan ødelægge økonomien,” siger han og nævner, at Ryanair med slagtilbud kan få passagererne til at ændre adfærd.

“Markedet tilpasser sig de lave priser, Ryanair kan tilbyde, og det bliver umuligt for os at konkurrere,” siger Jesper Rungholm ifølge NRK.

Ryanair vil gerne flyve mere indenrigs i Norge, men indtil videre har det irske lavprisselskab ikke har kunnet forhandle sig til tilfredsstillende aftaler.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.