Ryanair sænker billetpriserne

Ryanair indikerer for første gang et kommende underskud, og det gør det meget svært at være europæisk ?yselskab. Den skuffende meddelelse fra det irsk-baserede ?yselskab betyder, at de europæiske ?yselskaber kan stå foran nye store nedskæringer, herunder de to nordiske selskaber; SAS og Sterling.

Ryanair slås som alle andre ?yselskaber med meget høje brændstofomkostninger og en nedgang i forbruget, og det driver selskabet til, for første gang nogensinde, at komme ud med et muligt underskud i indeværende regnskabsår. Nu meldes om alt fra nul til et minus på 450 mio. kr. i regnskabsåret, der slutter i udgangen af marts næste år, hvor selskabet så sent som i starten af juni i værste tilfælde forudså et »rundt nul« for indeværende regnskabsår.

Ryanair venter at sætte billetpriserne ned med 5 pct. i indeværende regnskabsår, og det kan virke noget omvendt når stort set hele den europæiske luftfartsindustri skriger på højere priser for at dække de kraftigt stigende brændstofomkostninger, skriver Børsen i dag.

Ryanair planlægger at sætte 19 ?y i hangar, der i øjeblikket ?yver fra lufthavnene i Dublin og Stansted i London.

 

Regnskabet viser desuden, at den strategi, som Ryanair har haft med ikke at hedge, hvorved de forsikre sig mod udsving, rammer selskabet forholdsvist hårdt. I første kvartal var Ryanair stort set ikke hedget mod olieprisen, mens man i september har hedget 90 pct. af brændstoffet til 129 dollar tønden og fra oktober til december har 80 pct. af det ventede brændstofforbrug til 124 dollar tønden. SAS hedger normalt mellem 40-60 pct. af brændstofforbruget, men oplyser ikke til hvilke priser.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen