Ryanair tester gennemgående trafik

LUFTFART: Europas største flyselskab kan være på vej til at blive netværksselskab. Nu prøvekøres ændring – frem for kun at have ruter fra A til B, tilbydes som forsøg flyvninger – med bagage – via én lufthavn til andre.

Irske Ryanair, der i år forventer 120 mio. passagerer, er begyndt at teste behovet for gennemgående trafik. Det sker i første omgang fra Rom-lufthavnen, Fiumicino.

Ryanair har 25 pct. af flyvningerne på italiensk indenrigs og 31 pct. af de udbudte flysæder – og i årets sommersæson 20 pct. af flysæderne til og fra Italien.

Eksperimentet hos Ryanair i Rom betyder, at passagerer der flyver med selskabet til Fiumicino på samme billet og med indchecket bagage kan flyve videre med Ryanair på ti af selskabets ruter fra Rom – uden at skulle checke ind igen.

Mulighederne via Fiumicino er bl.a. til Alicante, Barcelona, Bruxelles, Catania (Sicilien), Malta og Palermo (hovedstaden på Sicilien, Middelhavets største ø).

Bliver de gennemgående en succes, vil Ryanair udbygge tilbuddet til andre lufthavne.

Ryanair har denne sommersæson næsten 1.500 ruter mellem 192 europæiske lufthavne, viste en opgørelse for nylig fra hjemmesiden anna.aero

Ryanairs kommercielle direktør, David O’Brien, sagde forleden, at selskabet fortsætter drøftelser med irske Aer Lingus og Norwegian – og andre mulige partnere – om at føde passagerer til disse selskabers langruter ud af Europa.

Ryanair vokser i Københavns Lufthavn

Ryanair forventer i år 2,5 mio. rejsende på sine ruter til Københavns Lufthavn – 600.000 flere end sidste år. Samlet kommer Ryanair i år op på 26 ruter til Danmark og tre mio. passagerer. Foruden København flyver Ryanair til Billund og Aarhus – og åbner fra efteråret sin første rute til Aalborg Lufthavn fra selskabets største lufthavn, Stansted nord for London, hvor selskabet har over 80 pct. af trafikken.