Sådan opfører fremtidens flypassagerer sig

Rapporten "The always-connected traveller", som Travel Tech Consulting har udarbejdet for Amadeus, beskriver, hvordan flyselskaberne i de kommende år vil anvende mobile funktioner for at kunne leve op til de rejsendes forventninger. 
Ifølge rapporten vil de rejsende i stadig højere grad gøre brug af mobile tjenester under hele rejseoplevelsen, det vil sige før rejsen, i lufthavnen, ombord på flyet, på destinationen og efter rejsen.
Rapporten bygger på interviews med flyselskaber over hele verden samt globale data fra næsten 3.000 rejsende. Formålet med rapporten er at stimulere til nytænkning og innovation i rejsebranchen.
”Den mobile udvikling vil også i fremtiden diktere, hvordan virksomhederne interagerer med deres kunder, og hvordan de opfylder kundernes behov. Udfordringen for rejseindustrien består i at levere en intuitiv og overbevisende brugeroplevelse med mobiltjenester, som hjælper de rejsende til at få de rette informationer og købe det, de har brug for. Men flyselskaberne kan ikke bare flytte weboplevelsen over til mobiltelefonen uden samtidig at opmuntre de rejsende til at udforske, hvordan man kan udnytte mobiltelefonens unikke egenskaber,” siger jesper söderström, adm. direktør hos Amadeus Scandinavia.
De rejsende begynder i stadig større udstrækning at forvente, at flybranchen gør brug af mobile tjenester. I dag bruger 16 procent af de rejsende deres smartphone til at booke rejser. Dette tal stiger til 18 procent blandt de 18-35 årige og 33 procent hos dem, der rejser mest.
I løbet af et års tid vil flyselskaberne blive bedre til at sælge tillægstjenester via mobilen. Ekstra bagage, forudbestilling af mad ombord på flyet og pladsreservationer er nogle af de tjenester, som vi vil komme til at se mere til. Det giver en øget indtægtsmulighed og er en måde for flyselskaberne, hvorpå de kan differentiere sig fra konkurrenterne.
Flere flyselskaber tilbyder "push-meddelelser" for at informere de rejsende i realtid om flystatus og opdateringer om bagage, og rapporten viser, at 40 procent af de rejsende i dag ville gøre brug af lignende mobile tjenester, hvis de fandtes.
Samtlige af de adspurgte flyselskaber er i gang med at undersøge muligheden for at anvende mobil betaling for at kunne tage sig betalt for bookinger og tillægstjenester. Det gælder især på udviklingsområder, hvor mobile betalinger betragtes som et sikkert og langsigtet alternativ til kontanter. Pladsbaserede og social networking-tjenester har også høj prioritet.

Skrevet af