Så er det i dag: Emirates omsider til Danmark

Et af verdens kendteste nye flyselskaber får i dag sin nordiske debut med en daglig rute fra Dubai til København. I aften er der stor festivitas på Nationalmuseet med op mod 500 indbudte.

 

Emirates første fly fra Dubai lander efter tidstabellen i København kl. 13.10. Airbus 330-flyet bydes velkommen til København med vandsalut fra lufthavnens brandbiler.

 

I øvrigt udskifter Emirates 1. februar flyet på ruten til København fra en Airbus A330-200 med plads til 237 passagerer, 12 på First Class, 42 på Business og 183 på Economy, med en større Boeing 777-200 med 286 sæder.
Udskiftningen skyldes, at Emirates udfaser Airbus 330.

 

I alt får Emirates 21 ansatte i Danmark – foreløbig er 16 bekræftet.
Takeoff.dk bragte torsdag i sidste uge navnene på disse. Teddy Zebitz bliver Emirates nordiske chef, mens Henrik Lund er skandinavisk salgschef.

 

Emirates logerer foreløbigt på Ørestads Boulevard 73 i Ørestad, det permanente domicil bliver H.C. Andersens Boulevard 33. Totalt får Emirates bykontor 15 medarbejdere, hertil kommer seks i Københavns Lufthavn med Bo Gryckdal som stationschef. Emirates håndteres i lufthavnen af handlingselskabet Novia i Terminal 2.

 

København bliver Emirates’ 27. europæiske destination og nr. 114 i dets internationale netværk. Emirates har ca. 200 ordre på nye fly fra Airbus og Boeing.
Emirates havde i 2006 officielt bebudet, at det ville åbne mellem Dubai og København – men krisen som følge af Jyllands-Postens Muhamed-tegninger fik selskabet til at udskyde planen.

 

Det var i øvrigt Qatar Airways, der i marts sidste år blev første flyselskab fra Den arabiske Golf i København. Selskabet startede med fire ugentlige Airbus 319-fly med plads til 110 passagerer til Qatars hovedstad, Doha.

 

Succesen var der fra starten og siden marts i år har det fløjet dagligt med de større Airbus 330’ere, der, afhængig af typen, har plads til ca. 250 passagerer.

 

Samlet har Qatar Airways foreløbig 100 destinationer verden over med sine lige så mange fly – i 2013 forventer selskabet at have 120 destinationer med 120 fly.

 

Sidste måned begyndte også Gulf Air fra Bahrain at flyve dagligt på København – fire gange om ugen med en indlejet B737; ekspanderer ruten som forventet bliver der daglig afgang med en lidt større Airbus 320 fra næste sommer. Gulf Air når i år tæt på 50 destinationer i 28 lande. København er dets første nordiske destination.

 

Og så siger ”Rygters Bureau,” at også Etihad Airways fra Abu Dhabi har kig på København – foreløbig vil selskabet dog aflure, hvordan det går når både Emirates og Qatar Airways generelt skal kæmpe om de samme kunder.

 

Københavns Lufthavn har i dag lige under 25 oversøiske ruter, men mister sidst på måneden og i midten af september de to Delta Air Lines-ruter til hhv. Atlanta og New Yorks JFK-lufthavn. Til gengæld åbner Thai Airways 11. november halvårlig rute til Phuket med B747.

 

Ca. 12 pct. af Københavns Lufthavns passagerer flyver med langruterne, ca. 1/3 fra lufthavnens ”lokalområde,” resten fra andre lufthavne. Lufthavnen havde i fjor år 21,5 mio. passagerer.

Skrevet af redaktionen