Sådan dækkes danskere ved flystrejker og aflysninger

MANDAGSKLUMME: En avis fastslog i går i markant overskrift,” at passagererne risikerer to års ventetid ved flyforsinkelser” efter, at Primera Air har fået lov til at teste landsrettens afgørelse ved Højesteret. Det må passagererne lære et leve med, og hvis de mener, de absolut skal have en afgørelse, var det måske en god ide at forlade dusørjægerne og gå til Trafikstyrelsen.TURISME: Mens der allerede nu er kø ved check-in-skrankerne i lufthavnen, kæmper flere flyselskaber med strejkende personale og aflyste fly. Passagerne er dækket meget forskelligt ved strejker og aflysninger.

Sådan lyder vurderingen fra Danmarks Rejsebureau Forening, hvis adm. direktør, Lars Thykier, siger: ”Har man købt en samlet pakkerejse, hvor flyturen bliver forhindret af en strejke hos flypersonalet eller en aflysning af flyet, er det stadig flyselskabets ansvar at ombooke den rejsende til en anden afgang. Man kan også være berettiget til kompensation fra flyselskabet, hvis der f.eks. er tale om en lovligt varslet strejke eller en aflysning, der ikke skyldes en usædvanlig omstændighed. Man kan også vælge at få refusion af flybillettens pris, men så gælder refusionen kun flybilletten – ikke resten af pakkerejsens indhold.”

Har en kunde kun købt flybilletten står valget også mellem at få refunderet billetten eller blive ombooket til en anden flyafgang.

De rejsende har dog størst sikkerhed med et seriøst rejsebureau i ryggen: ”Står du i lufthavnen og kan se, at ombooking pga. en strejke eller en anden grund vil gøre, at man misser en koncert, fodboldkamp eller lignende, har man i nogle tilfælde krav på at ophæve hele rejsen og få pengene tilbage,” siger Lars Thykier.