Sag om DSBs statsstøtte lukket

Undersøgelsen omfatter kontrakterne om jernbanedriften i perioden 2000 til 2014 og her konstaterer EU-kommisionen at staten ved at kræve udbytte har korrigeret DSBs overskudssituation, så DSB reelt ikke har modtaget overkompensation, skriver borsen.dk.

Imidlertid kræves det, at staten skal etablere en særlig ordning om tilbagebetaling for at undgå overkompensation i fremtiden, hvilket hos brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, der blandt andre har Arriva som medlem, som en klar indrømmelse og sikrer lige konkurrencevilkår i fremtiden.

Undersøgelsen hos EU-kommisionen startede i 2008 efter klager fra DKT om milliardstøtte fra staten til DSB.

Af EU-kommisionens konklusion fremgår det også, at DSB skal videresende den erstatning, man har fået af IC4-producenten AnsaldoBreda til staten, fordi erstatningen er omfattet af den støtte, der er tilgået DSB. Her er der tale om de 250 millioner kroner, som DSB fik som kompensation fra fabrikken i 2005 og kompensationen på 2,25 milliarder kroner, som den italienske fabrik betalte sidste år.

Skrevet af Flemming Juul