San Francisco stod højt på København ønskeseddel

SAS’ to nye initiativer på langruterne – åbningen på San Francisco seks gange om ugen fra 8. april – og forøgelsen 1. april mellem København og New York fra en daglig til ti gange om ugen – vil gavne nordisk import og eksport. Begge har været stærkt efterspurgt af erhvervslivet og fritidsrejsende, noterer Wonderful Copenhagen.

 

”San Francisco stod højt på listen over forbindelser, hvor en direkte rute ville gavne en øget tilgang af erhvervsfolk og feriegæster fra den amerikanske vestkyst. Med SAS’ åbning på San Francisco og øgning af flyvninger på til New York, forventer vi øget vækst fra det amerikanske marked,” siger Ole Andersen, salgs- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen.

 

WoCo er medejer af Global Connected, som støtter initiativer, der kan trække flere interkontinentale ruter til Danmark.

 

Umiddelbart har SAS ingen planer om at investere i ekstra langrutefly eller rekruttere flere medarbejdere for at dække den nye rute til San Francisco og de tre ekstra aften-afgange til New York.

 

”Vi justerer vores langruteprogram, så vi får en større fleksibilitet og kan tilpasse programmet efter sæson og efterspørgsel. Vi vil håndtere den nye produktion med de ressourcer og fly, vi allerede har,” siger SAS’ driftsdirektør, Flemming Jensen.

 

San Francisco skal flyves med en Airbus 340-300 med plads til 245 passagerer. Der bliver seks ugentlige afgange fra København. Rutenumrene bliver SK935/936.

 

SAS forventer ca. 125.000 årlige passagerer på San Francisco-ruten, hvor der er afgang til San Francisco alle ugens dage på nær tirsdag.

 

Det er tredje gang, SAS forsøger at komme i gang med en rute til San Francisco, noterer Cphtraveller.dk

                       

SAS har to gange tidligere bebudet San Francisco som ny destination, men begge gange er ruten blevet droppet inden åbningen. Første gang var i august 2001, hvor USA to uger senere blev ramt af terrorangrebene 11. september. Ruten skulle være startet i sommeren 2002, men på baggrund af hændelserne i USA besluttede SAS, at droppe San Francisco.

 

Anden gang, SAS ville til San Francisco, blev meddelt i november 2007, hvor det var intentionen at åbne i efteråret 2008. I foråret 2008 blev ruten udskudt til 2009, for senere at blive droppet pga. den begyndende nedtur for verdensøkonomien.

 

Til New York genindfører SAS fra København aftenafgangen, som selskabet tidligere har opereret i tillæg til den daglige flyvning fra København. Her er der formentlig tale om at udnytte den mulighed i markedet, efter at United fra september i år nedlægger sine daglige flyvninger mellem København og New York.

 

SAS har 11 langdistancefly, syv Airbus A340-300 og fire Airbus A330-300. Ruten til San Francisco bliver nummereret SK935 og får afgang kl. 12.25 og ankomst lokaltid kl. 14.55. Hjem fra San Francisco flyver SK936 med afgang kl. 17.35 og ankomst dagen efter i Københavns Lufthavn kl. 13.15.

 

Ifølge Københavns Lufthavn er San Francisco den tredjemest ikke-trafikerede rute fra København med næsten 62.000 passagerer sidste år, der rejste andre veje for at komme til San Francisco.

 

De to mest uservicerede ruter fra Københavns Lufthavn var sidste år New York-JFK, som Delta Air Lines kortvarigt flyver i år, samt Los Angeles.

Skrevet af Henrik Baumgarten