Sidste forår kom SAS ud med den første meddelelse om, at der blev forhandlet med Singapore Airlines om en joint venture på en akse mellem Skandinavien og Singapore og videre ud i Asien.
Dengang forventede man en afgørelse til høst. Høsten er for længst i hus, og i sidste måned kom meddelelsen om, at der nu er underskrevet en hensigtserklæring. Den ser ud til at gå ud på flere forbindelser og afgange bl.a. også fra Stockholm.
Begge selskaber skal flyve, og man deler på bundlinjen. Et tæt samarbejde, som kendes fra flere store ruteselskaber rundt om i verden for eksempel fra Open Sky med Atlantic Plus Plus, som SAS også er på vej ind i med bl.a. Lufthansa, United og Air Canada.
SAS’ koncernchef uddybede i går på SAS’ pressemøde i Stockholm overfor takeoff.dk:
”Det trækker lidt ud. Det er nogle meget komplicerede beregninger, men jeg forventer, at vi har et resultat i løbet af to-tre måneder, hvorefter nyskabelsen skulle være en realitet.”
Bag kulisserne arbejder man tilsyneladende med, at det ny koncept skal ind fra vinterfartplanen.
Rickard Gustafson ønskede ikke at bekræfte, at Thai Airways også er inviteret med og er gået i tænkeboks. ”Det vil jeg ikke kommentere,” var svaret.