SAS afviser kendelse fra klagenævn

En familie, der skulle med Bangkok Airways aflyste fly fra Koh Samui til Bangkok, fik ikke hjælp af SAS.

På grund af aflysningen kunne familien ikke nå deres SAS-forbindelse fra Bangkok til København og en opringning til SAS, der havde solgt billetterne til familien, havde til resultat, at SAS ikke kunne hjælpe, beretter turengårtil.dk.

SAS hævdede, at man ikke kunne hjælpe, fordi første del af flyvningen skulle gennemføres af Bangkok Airways og ikke med dem. Det lykkedes familien at skaffe sig hjemrejse fire dage senere og ved hjemkomsten klagede familien til Forbrugerklagenævnet for at få erstatning for de nye flybilletter.

Forbrugerklagernævnet gav familien medhold under henvisning til Montrealkonventionen, men SAS er uenig i kendelsen og betaler ikke erstatning fordi man fastholder at hvert enkelt selskab på en rejse er den ansvarlige aftalepart.

Derfor planlægger familien et civilt søgsmål mod SAS, som i mellemtiden er sat på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens liste over selskaber, der ikke har efterlevet klagenævnets kendelser.