SAS angriber Finnair

Fra april begynder Blue 1 at flyve fra de finske byer Kittilä, Kuopio, Lappeenranta, Oulu, og Vaasa til Københavns Lufthavn – og til Stockholm fra Kokkola, Oulu og Pori. Pressemeddelelsen fra SAS siger ikke, hvor hyppigt de nye ruter skal trafikeres.

 

Blue 1 flyver i forvejen til Københavns Lufthavn fra Helsingfors, Tampere og Turku – og med de op til fem bebudede nye ruter bliver Blue 1 tredjestørste udenlandske flyselskab i København målt i ruter. Blue 1 overgås kun af Easyjet og Norwegian, sidstnævnte har bl.a. også rute mellem Helsingfors og København. Det samme har naturligvis Finnair og SAS.

 

De nye ruter er også del af SAS’ svar på konkurrencen fra Norwegian samt det nye regionale, engelske flyselskab Flybe Nordic, der bl.a. er stærke i Finland.

 

Blue 1 i første omgang forventer ca. 300.000 årlige passagerer på sine foreløbig seks bebudede nye ruter fra Finland til Københavns Lufthavn. Antallet er dog peanuts i forhold til de op mod 22 mio. passagerer, der i år har passeret Københavns Lufthavn.

 

Københavns Lufthavns adm. direktør, Thomas Woldbye, siger i pressemeddelelsen om Blue 1’s beslutning om at satse på København som Finlands luftvej ud i Europa og resten af verden: ”Med 300.000 ekstra passagerer gennem lufthavnen skaber vi vækst i København og styrker vores mange europæiske og interkontinentale ruter. Samtidig styrker vi Københavns Lufthavns position som nordeuropæisk trafikknudepunkt.”

 

De nye ruter forventes at give ca. 50.000 flere årlige finske turister i København – næsten en fordobling. Den øgede turisme vil skabe ekstra omsætning i København på 135 mio. kr. årligt og 175 nye jobs i turistbranchen.

 

Handels- og investeringsminister, Pia Olsen Dyhr, siger i pressemeddelelsen fra Københavns Lufthavn: ”Nye flyruter til København er den direkte vej til dansk vækst med flere turister, øget omsætning og nye arbejdspladser. Regeringen har netop sat gang i at styrke turismen i Danmark, det understøtter de mange nye ruter til og fra Finland.”

 

Blue1’s adm. direktør, Stefan Wentjärvi, understreger, at Københavns Lufthavn med 134 europæiske og interkontinentale ruter har over dobbelt så mange ruter som Helsinki. Det er et af hovedargumenterne for at flytte trafikken til København. For eksempel kan forretningsrejsende tage senere hjemmefra og komme tidligere hjem – og alligevel få en hel arbejdsdag i Europas storbyer – f.eks. London,” siger Stefan Wentjärvi.

 

Hos SAS, der ejer Blue1, kaldes beslutningen en markant styrkelse af selskabets rutenetværk ud af København.
”De nye ruter fra Finland til København giver rigtig mange fritids- og forretningsrejsende adgang til SAS og Star Alliance meget store netværk ud i Europa og resten af verden. Samtidig åbner de nye ruter, for forbindelser, som både sparer tid og penge for passagererne,” siger Per Møller Jensen, Vice President Brand, Marketing and EuroBonus i SAS.

 

Blue 1 har 16 fly og omsatte i 2010 for 1,3 milliarder kr. Udover de nye ruter fordobler Blue 1 kapaciteten på de eksisterende til København fra Turku og Tampere. Blue 1 vil fortsat have fem flyvninger på hverdage mellem Helsingfors og København.

Skrevet af Henrik Baumgarten