SAS-chef ser behov for konsolidering

Rickard Gustafson.

Rickard Gustafson.

LUFTFART: ”Generelt er der for mange flyselskaber i Europa, vi vil nok se mere konsolidering,” siger SAS’ koncernchef. Rickard Gustafson vil arbejde for et stærkere SAS.

(Chicago, standby.dk) ”Nu taler jeg ikke om SAS, men siger generelt, at jeg er enig i, at der er for mange flyselskaber i Europa i dag. Derfor vil vi måske se flere sammenlægninger af europæiske flyselskaber, som vi de seneste år har set det her i USA. Men SAS er ikke aktuelt involveret i nogen form for konsolidering.”

Det sagde SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, onsdag til standby.dk under det halvårlige møde for koncerncheferne i den 28 medlemmer store Star Alliance. Topmødet blev denne gang holdt i Chicago med amerikanske United Airlines som vært. United var sammen med SAS, Air Canada, Lufthansa og Thai Airways de fem grundlæggere af Star Alliance.

Rickard Gustafson tilføjede: ”SAS bruger megen tid på at gøre sig stærkere, så vi har en bedre position hvis, og jeg siger hvis, der kommer en dag hvor vi skal med i en eventuel konsolidering. Men igen: Der er intet konkret om dette.”

Generelt sagde Rickard Gustafson: ”SAS vil fortsætte sin strategi, hvor vi erkender, at vi ikke kan være alt for alle, men hvor vi fortsat vil have fokus på rejsende indenfor Skandinavien og på SAS’ ruter ud i Europa og resten af verden.

Men vi tager bestemt ingen passagerer for givet, vi skal nærmest hver dag udvikle vores produkt, vores netværk, investere i forbedringer og tage de omkostninger, dette medfører.”

Rickard Gustafson siger, at Norwegian stadig er SAS’ største blandt mange konkurrenter.

”Og vi mærker da, at Norwegian er begyndt at flyve mere til f.eks. USA. Hér har SAS og Norwegian hver sin strategi. Norwegian flyver til flere destinationer i USA, men typisk kun en gang eller to om ugen. SAS har fokus på den erhvervsrejsende, og tilbyder derfor typisk mindst en afgang om dagen,” sagde Rickard Gustafson.

”Nu åbner vi næste år på Los Angeles og Miami – og, ja, vi har naturligvis andre USA-ruter i pipelinen. Hvilke er for tidligt at afsløre, men regnestykket skal naturligvis gå op, så ruten bliver lønsom. Derfor lukkede vi f.eks. betjeningen af Bangkok og indsatte flyet på den nye rute fra København til San Francisco.”

SAS modtager i disse år 12 fabriksnye fly til sine langruter, i år og starten af næste år i alt fire Airbus A300 Enhanced og fra 2018 til 2022 mindst otte af den nyeste Airbus-model til langruterne, Airbus A350. Samtidig er SAS ved at færdiggøre helt ny kabineindretning på hovedparten af sine eksisterende langrutefly.