SAS’ danske kabineforening på forsvarsbarrikaderne

Der kom ved SAS’ pressemøde i går kritik fra SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, af Cabin Attendants Union, der organiserer de kabineansatte hos flyselskabet i Danmark. Kritikken, der bl.a. blev fulgt op af formanden for de svenske SAS-piloter, går på, at CAU som nærmest eneste fagforening i SAS endnu ikke har indgået ny overenskomst.

 

Men bestyrelsen i CAU, der fastlægger fagforeningens politik til bl.a. overenskomstforhandlingerne, havde set hvad der var i vente og udsendte også i går en pressemeddelelse med sine synspunkter.

CAU havde inden forhandlingerne om den nye overenskomst også kørt annoncekampagne (illustrationen) med sine meninger. Takeoff.dk har tidligere skrevet om denne.

Med ca. 1.500 medlemmer er kabinepersonalet den største faggruppe i SAS i Danmark.

 

I pressemeddelelsen fra CAU i går konstaterer fagforeningen bl.a.:

”Ledelsen i SAS har bebudet en storstilet sparerunde, som især skal hentes fra de igangværende overenskomstforhandlinger, der er gået ind i den afgørende fase.
Meldingen fra kabinepersonalet i SAS i Danmark er at de allerede har leveret mere end hvad der er rimeligt og at yderligere besparelser og forringelser vil føre til forringelser i kvaliteten af det produkt, der leveres i luften.  Man er dog villig til at gå ind i en drøftelse af effektiviseringer, der ikke vil forringe arbejdsmiljøet.”
 
CAU-formand, Jakob Esposito, mener at hans medlemmer allerede har været igennem alle de spareøvelser, resten af arbejdsmarkedet er i gang med.

 

Jakob Esposito siger i pressemeddelelsen, at CAU ”finder det beklageligt at ledelsen i SAS har udtalt i pressen, at CAU er den eneste fagforening for kabinepersonale i SAS, der ikke vil bidrage til at finansiere de bebudede besparelser.
Ledelsen erklærede nemlig for mindre end et halvt døgn siden i en skriftlig henvendelse til alle de faglige organisationer i SAS, at man ikke ville forhandle gennem pressen, og den påstand, som koncernchefen her fremkommer med, skaber ifølge CAU et uhensigtsmæssigt forhandlingsklima.”

 

Jakob Esposito fortsætter: ”Vore medlemmer har talrige gange udvist ekstraordinær loyalitet og finansieret massive besparelser gennem årene. Kabinepersonalet udgør en stor del af det produkt, man køber som SAS-kunde og det vil være særdeles uklogt at forringe produktet ved at fyre eller forringe vilkårene for kabinepersonalet. Man kan som bekendt ikke klippe håret af en skaldet.”

 

”Jeg mener heller ikke at det er rimeligt at vore medlemmer skal gå ned i løn og betale for de fejldispositioner, som ledelsen har foretaget i forbindelse med Spanair og andre fejlskud gennem tiderne,” siger Jakob Esposito og fortsætter:

 

”På trods af dette, har vi alligevel givet tilsagn om at indgå i konstruktive drøftelser med ledelsen om mulige effektiviseringer. Vi har blot ikke villet lade os presse til at skrive under på noget på forhånd før forhandlingernes start. Vi forhandler efter og respekterer den ”danske model”. Det ville klæde ledelsen i SAS at gøre det samme”.
 
Jakob Esposito noterer sig også, at SAS nu har den største kundetilfredshed i 11 år. I løbet af de samme 11 år er hans medlemmer gået 20 pct. ned i løn og 20 pct. op i arbejdstid, siger CAU. Den store kundetilfredshed skyldes ifølge Jakob Esposito, ikke mindst at hans medlemmer har leveret et ekstraordinært godt stykke arbejde i luften. 
 

Skrevet af Henrik Baumgarten