SAS får norsk ekstraudgift

SAS_A321_at_Oslo_AirportEn passagerafgift på norske flyvninger, som blev vedtaget i fredags og indføres 1. juni, vil koste SAS 600-700 millioner norske kroner – 480–560 millioner danske kroner – årligt.

Det siger Knut Morten Johansen, pressechef for SAS i Norge, til Nyhedsbureauet Direkt: ”Vi har regnet på det, og det vil medføre en ekstra omkostning for selskabet på mellem 600 og 700 millioner norske kroner årligt”, siger han.

Afgiften beløber sig til 80 kroner pr passager, som lander eller starter fra norske lufthavne. Ifølge Knut Morten Johansen er sagen anket til EFTAs overvågningsmyndighed ESA – den institution som selskaber i Norge, der ikke er med i EU, klager myndighedsbeslutninger til i stedet for EU-domstolen – via den norske luftfartsorganisation NHO Luftfart.

Han nævner også nogle argumenter mod afgiften: Flyselskabet betaler for eksempel allerede 500 millioner norske kroner om året i en specifik norsk CO2-afgift, som indførtes for et par år siden. ”Nu kommer endnu en afgift på toppen af det, en afgift, som er unik for Norge, som er negativ over for fjerne distrikter, og som formentlig vil medføre færre frekvenser og muligvis også færre ruter i Norge”.

En enkelbillet fra Oslo til Bergen lørdag den 14. maj kostede mellem 1.299 og 2.649 norske kroner hos SAS. Hvilken betydning har så 80 kroner?

”Intet flyselskab tjener meget mere end 80 kroner pr flybillet. Der er mange ruter i Norge, som har så små marginaler, at en stigning i billetpriserne vil medføre faldende volumener.”