SAS får solosæder og bedre plads

sas ny business class langruterFLYSELSKABER: SAS skal til at udskifte sine langrutefly; indtil de nye fly er klar, får de fleste af SAS’ nuværende fra næste år helt nye kabiner. Der bliver bl.a. ene-sæder på business class – og bedre plads på økonomiklasse end på Norwegians langrutefly, fremhæver SAS.

(Oslo, standby.dk) SAS skal forny sin langruteflåde, oplyste selskabet for snart et år siden. I første omgang kommer med start næste år fire Airbus A330-300 Enhanced, der er bedre end de A330’ere, selskabet har i dag. Fra 2018 til 2022 kommer de helt nye Airbus A350-900; den flytypen er endnu ikke leveret til noget flyselskab.

Indtil de nye fly er klar, opgraderer SAS syv af sine nuværende 12 A330 og A340-fly.

Ved præsentationen af den nye kabineindretning i Oslo, sagde SAS’ vicepræsident for produkter og produktudvikling, Snorre Andresen, at SAS nye kabiner ville have sædeopstilling på 2-4-2 på økonomiklasse – ét sæde mindre pr. række end f.eks. Norwegian har på sine B787 Dreamliners.

Snorre Andresen nævnte ikke Norwegian, men sagde, at de 3-4 ekstra cm i bredden på hvert stolesæde betyder meget for siddekomforten.

Der bliver afsat 30 pct. mere plads på Economy Extra på SAS-flyene på ruterne til USA med den nye kabineindretning, oplyste SAS. Her bliver sædeopstillingen 2-3-2.

På business class får SAS også nye sæder – her kommer et godt tilbud. Ligesom bl.a. Star Alliance-kollegerne Austrian, Brussels Airlines og Swiss får SAS’ nye business class en opstilling på 1-2-1. Det betyder, at alle der sidder ved vinduet på den nye business class, kan få lov at sidde alene. ”80 pct. af de rejsende på business class rejser alene,” sagde Snorre Andresen.

Den nye kabineindretning betyder bl.a. at SAS omsider får rigtige fladsenge.

Ud over nye stole får den samlede nye langrutekabine bl.a. forbedret underholdningssystemer, større TV-skærme og Wi-Fi.