SAS-fagforening i annoncer og på Facebook

Det ser ikke ud til at blive let for en ny overenskomst fra april mellem de kabineansatte i SAS og flyselskabet. Overenskomstforhandlinger er i gang, og fagforeningen CAU, Cabin Attendants Union, har fra starten brugt helt utraditionelle midler.

 

Startskuddet lød i går med en række dagbladsannoncer med teksten: 1.400 stewardesser vil ikke være billigere (Bak dem op senest 7. februar).

 

Herefter kommer en byge af vejledende spørgsmål: 1) Kræver dit job, at du kan redde liv? 2) Er du gået 20 pct. op i arbejdstid siden 2002? 3. Har din arbejdsgiver sendt dig på smilekursus for nylig? 4. Går der jævnligt 60 timer, fra du tager på arbejde, til du kommer hjem igen?

 

På CAU’s hjemmeside opfordres venner og bekendte til at læse materialet og klikke ”synes godt om” – med hilsen fra bestyrelsen, der ikke har udsendt pressemeddelelse om sin kampagne.

 

Herefter må man vist sige, at banen er kridtet op.

 

Der vil i den kommende periode fra CAU’s side blive lanceret en annoncekampagne i dagspressen. Kampagnen er led i de forestående overenskomstforhandlinger med SAS, og har til formål at underbygge CAU’s tilgang til forhandlingerne.

 

Som supplement til annoncekampagnen har CAU oprettet en Facebook-side med baggrundsmateriale, fakta og information.

Skrevet af Ejvind Olesen