SAS forberedt på endnu lavere billetpriser

Lars Sandahl Sørensen.

Lars Sandahl Sørensen.

SAS kan fejre 70 års jubilæum i dag, og det sker med udsigt til, at presset på billetpriserne fortsætter – til glæde for passagererne, men som udfordring for luftfarten.

Flyselskabet har de senere år haft økonomiske problemer, men har kæmpet for at få økonomien på ret kurs med syv spareplaner siden 2002. 28 millioner passagerer rejste med SAS i regnskabsåret 2014/15. og havde med udgangen af april 108 destinationer på programmet og 781 daglige afgange 156 fly – heraf 114 leasede.

Ifølge koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, det danske medlem af direktionen, vil der også i de kommende år være et konstant pristryk i markedet på grund af overkapacitet: ”Nogle af de priser, vi tilbyder i dag, er næsten de samme, som for 30-40 år siden. Bare det i sig selv gør, at vi hele tiden skal arbejde med effektiviseringer, og samtidig arbejde med at forbedre vores produkt”.

SAS fremhæver som eksempel, at en billet til Los Angeles fra København kunne købes for 4.845 svenske kroner i 1954. Da selskabet åbnede ruten til Los Angeles fra Stockholm i 2016, lød den vejledende billetpris på 4.999 svenske kroner, skriver finans.dk.

”SAS netværk giver meget større adgang til verden, end vores fem millioner borgere i Danmark berettiger til. Det kan vi ikke tage for givet fremadrettet, når man ser på, hvad der kan ske i luftfart”, siger han.

Fra aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank lyder det, at SAS er presset på billetpriserne og slås med højere omkostninger end lavpriskonkurrenterne.

”Der er masser af håndgribelige trusler, der kan skabe et prispres, så SAS ikke kan tjene penge på det, der er kerneforretningen og SAS berettigelse – nemlig selskabets fantastisk gode netværk ind og ud af Skandinavien, som ingen af konkurrenterne er i nærheden af at kunne matche”, siger han.