Det var ikke det bedst tænkelige tidspunkt, da SAS nødtvunget måtte gå ud og forsøge at få ekstra penge ind via en aktieemission for anden gang, og på den måde sikre sig et milliardbeløb for at klare dagen og vejen i en svær tid for luftfartsselskaberne.
Midt under det hele gik trafikken i stå på grund af askeskyer, og tilbage var bare udgifter. For SAS vedkommende måske i omegnen af 400 mio. kr. Måske mere, og det er der ikke taget højde for i oplægget til emissionen.
Ikke desto mindre kunne SAS i går konstatere, at emissionen er overtegnet med 38 procent. 98, 2 procent af de gamle aktionærer har benyttet sig af tegningsretten, og 39,8 procent er tegnet uden. Emissionen sluttede med udgangen af april
"Vi er taknemmelige for den fortsatte støtte fra de nuværende aktieindehavere og for interesse fra de nye i disse udfordrende tider for luftfartsindustrien," siger SAS præsident Mats Jansson (foto).
SAS står sammen med de øvrige flyselskaber i dag foran en spændende dag, hvor EU’s transportministre skal afgøre, om der skal ydes direkte statsstøtte efter askeskyerne, eller anden form for garantier.
Helt afgørende bliver, at der bliver de samme regler i alle EU-lande, hvis ikke konkurrencen skal forvrides.
Sandsynligheden taler dog for, at der åbnes for en vis form for støtte, men det bliver op til hvert enkelt land at afklare hvordan og hvor meget.
Og så kommer det ikke til at gå stille af. SAS aktien faldt i går med tre procent i København og stod helt stille i Oslo og Stockholm.