SAS gør det lidt nemmere at få guldkort

SAS’ Eurobonus program er tæt på tre millioner medlemmer, hver måned kommer ca. 30.000 til. Alene i Danmark har 537.000 Eurobonus’ første kort, Basic, 25.000 danskere har sølvkortet og 12.000 guldkortet. Guldkortet giver bl.a. adgang til fast track samt lounge-adgang.

 

SAS overvejer i øvrigt, sagde danske Mette Østergaard (foto), vicedirektør i SAS og ansvarlig for Eurobonus de seneste fem år, i går på pressemøde i Stockholm, at brug af eurobonus-point i f.eks. Københavns Lufthavn også kan give adgang til fast track – frem for ”slow track.” Tirsdag morgen var der f.eks. op mod et kvarters ventetid ved sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn

 

Øverste chef for bl.a. SAS Eurobonus er danske Per Møller Jensen, der med titel af vicepræsident i SAS-gruppen er ansvarlig for SAS’ varemærker, brands, marketing og altså Eurobonus.

 

”Eurobonus har i dag op mod 80 partnere – og er med tre mio. årlige rejsende SAS’ tredjestørste kunde, kun overgået den svenske stat og norske Statoil,” sagde Mette Østergaard på tirsdagens pressemøde til takeoff.dk

 

Fra 4. maj ændrer Eurobonus i øvrigt nogle af sine regler.
Mens det i dag kræver optjening af uens antal årlige bonuspoint mellem bl.a. de skandinaviske lande, at få guldkortet, udløser fra 4. maj 50.000 point og 50 rejser med SAS guldkortet. Dog kun 35 rejser for norske medlemmer, da flyselskaberne i Norge ikke må give bonuspoint på indenrigsflyvninger.

 

I dag skal et medlem af Eurobonus i Danmark og Finland optjene 55.000 årlige point plus 40 årlige rejser for at få guldkortet, mens det i Norge koster 45.000 point, i Sverige 70.000, resten af Europa samt Afrika og Mellemøsten også 45.000 og resten af verden 70.000 point.

 

Samtidig ændrer Eurobonus også reglerne for optjening af bonuspoint hos SAS ved rejser på økonomiklasse. Her kan der i dag på økonomiklasse optjenes bonuspoint på to niveauer, det bliver fra 4. maj til blot én klasse.

 

”Vi får mange henvendelser om Eurobonus point på økonomiklasse er optjent på klassens lave eller høje bookingklasser, derfor forenkler vi det nu,” sagde Mette Østergaard.

 

80 pct. af de optjente Eurobonus point bruges til at købe rejser eller blive opgraderet på flyvninger.

 

Eurobonus-point gælder i fem år fra de er optjent.

 

Udover SAS-kortene på Basic, Sølv og Guld findes et fjerde kort, Pandion. Dette superkort har ca. 2.000 meget rejsende SAS-kunder, herunder op mod 250 danskere.

 

Foruden at sikre indehaveren service af en anden verden, garanterer Pandion-kortet, at der altid er plads på SAS-flyet. Også selvom det egentlig er fuldt booket, og andre må vige deres plads.

 

Tirsdagens pressemøde i Stockholm havde også den nyhed, at EuroBonus nu får Worldhotels som partner.

 

Worldhotels er en gruppe af uafhængige hoteller med næsten 500 tilknyttede hoteller på 250 destinationer i 65 lande. Worldhotels har 18 medlemmer i Skandinavien, i Danmark er det Angleterre, der pt. er under ombygning, og to andre københavnske hoteller, Kong Arthur og Tivoli-hotellet.

 

Næste måneds udgave af Stand By har mere om Eurobonus’ 20 års jubilæum.

Skrevet af Henrik Baumgarten