SAS øger på langruter

Mens SAS i seneste vinterprogram ikke fløj dagligt til Chicago, Tokyo og Washington DC, får de tre ruter fra vinterprogrammet til oktober daglige fly fra København.

 
Til gengæld lukker – som ventet – vinterruten mellem København og Dubai, SAS vil ikke konkurrerer med Emirates, der 1. august får daglige fly til København.

 
Adm. direktør for flyselskabet SAS, John Dueholm, siger til takeoff.dk: ”København-Dubai har været en sæsonrute i vinterhalvåret. Skal en rute være attraktiv for bl.a. forretningsrejsende skal den være helårlig. Samtidig kommer Emirates ind på Dubai-København – dem vil vi ikke konkurrere med.”

 
”SAS ser hele tiden på at have lønsomt netværk. Skal vi have flere langruter, kræver det flere fly – det har vi ingen planer om, udover at vi ved årsskiftet i år får en Airbus A340 tilbage, den skal fra sommerprogrammet næste år flyve København-Shanghai fem gange om ugen,” siger John Dueholm.

 
Blandt nye langrutedestinationer, SAS holder specielt øje med, er Indien, Hong Kong og San Francisco. SAS har tidligere fløjet fra København til Indiens hovedstad, New Delhi, samt Hong Kong. San Francisco vil være en ny destination for SAS, der flere gange har taget tilløb til at åbne på vestkystbyen.

 

SAS’ genåbning mellem København og Shanghai vil kræve op mod 100 nye jobs hos piloter og kabinepersonalet.

 

Ca. 75 pct. af SAS’ to mio. årlige passagerer på langruterne flyver til og fra København; 20 pct. bruger SAS’ langruter fra Stockholm, mens Oslos nye New York-rute giver 5 pct. af langrutepassagererne.
I snit har SAS ca. 80 pct. belægning på sine langruter.
SAS havde sidste år i alt 25 mio. flypassagerer.

 
Per Møller Jensen, vicepræsident i SAS, siger til takeoff.dk:
 ”Når vi ved årsskiftet får vores 11. langrutefly tilbage, en Airbus 340, skal det klargøres til SAS’ standard. Vi forventer næste måned at have start- og landingstider klar mellem København og Shanghai ligesom vi vil offentliggøre priser og dato for genåbningen af ruten til Shanghai. Med Shanghai samt de ekstra frekvenser til Chicago, Tokyo og Washington styrker SAS sit hub i Københavns Lufthavn.”

 

Per Møller Jensen tilføjer, at SAS ”ikke har planer om at få det besparede 10. kabinebesætningsmedlem tilbage på langruterne. Vi kigger på kundens oplevelse af vores produkt – kunderne giver en meget positivt feed back. Vores kolleger ombord gør et fantastisk arbejde.”

 

Skrevet af Henrik Baumgarten