SAS har ”blandede følelser” over twit fra norsk kronprinsesse

”Det var ikke et drømmescenarium.” Det sagde SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, i går til takeoff.dk på pressemøde i Københavns Lufthavn, om at den norske kronprinsesse Mette-Marit forrige søndag twittede og lagde foto på Twitter af det uheldsramte SAS-fly det norske kronprinspar skulle med fra København til Oslo.

 

Kronprinsessen twittede efterfølgende om hændelsen, først skrev hun, kl. 9.44, at hendes morgen blev ”lidt for spændende,” i en senere twit-besked, kl. 10.38, roste hun SAS: ”en varm takk til et flott SAS-crew som tok godt vare på alle passasjerer,” skrev hun og lagde også sit foto, der illustrerer denne artikel, på sin twitter-side.
 
Det er almindelig kendt, at kronprinsessen er bange for at flyve. Hun og kronprins Haakon havde været til 40 års fødselsdag hos danske kronprinsesse Mary.

 

”Men vi kan i hvert fald konstatere, at SAS klarede uheldet perfekt. Besætningen fik hurtigt evakueret flyet, men det gav selvfølgelig øget opmærksomhed om det passede med den twitter-besked og det har jeg blandede følelser over,” sagde Rickard Gustafson i går.

 

Ingen kom til skade da SAS-flyvning SK 1452 til Oslo forrige søndag morgen måtte afbryde sin start i Københavns Lufthavn. Der kom ”et brag” fra den ene af de to motorer, fortalte en passager til Danmarks Radio, kort efter kom der røg i kabinen og den danske kaptajn beordrede flyet evakueret. Det skete via flyets nødslisker og det gik som det skulle, det er noget kabineansatte har trænet igen i og igen.
 
Havarikommissionen undersøger rutinemæssigt hændelser som disse. Politiken skrev efterfølgende, at en knækket samling i en rørsamling var årsag til SAS-flyets problem. Røret indeholder olie til et apparat, der måler venstre motors omdrejninger. Da det sprang læk, røg olie fra måleaggregatet ind i motoren, hvor det udviklede røg, som blev suget ind i flyets kabine og fik besætningen til at evakuere flyet.
 
Det oplyste havariundersøger Kurt Færch Madsen fra Havarikommissionen for Civil Luftfart til politiken.dk efter de indledende undersøgelser af, hvad der gik galt.

 

Flyet var en MD-82’er, som SAS havde modtaget i 1989.

SAS er ved at udfase sine 26 MD-80 fly med fabriksnye Boeing 737 og Airbus 320. Frem til 2016 får SAS mindst 17 nye eksemplarer fra Airbus 320-familien til afløsning af de 17 pensionsmodne MD80’ere på sin største base, København.

 

SAS’ ældre B737’ere erstattes hos SAS i Stockholm og Oslo af Boeing 737 Next Generation, 12 B737- 700 og fem B737-800.

Skrevet af Henrik Baumgarten