”Årets største bluff,” siger SAS’ salgsdirektør, Eivind Roald, om Norwegians priser på selskabets kommende langruter fra Stockholm og Oslo til foreløbig New York og Bangkok.
Eivind Roald siger til Finansavisen.no, at det er for offensivt, når Norwegian betegner sine kommende langruter til New York og Bangkok som en revolution, i hvert fald målt efter pris.
”Jeg tjekkende på nettet hos Norwegian, hvad det f.eks. ville koste at flyve med Norwegian fra Bergen via Oslo til New York i juli næste år. På flere afgange var prisen ca. 6.100 kr. tur/retur – når man inkluderer prisen for mad, sædeafgift og bagage. Med SAS var prisen cirka den samme,” siger Eivind Roald til avisen og tilføjer:
”Når Norwegian kalder dette for en revolution, er det årets største bluff.”
Torsdag i sidste uge offentliggjorde Norwegian tider og priser på selskabets kommende langruteflyvninger fra Oslo og Stockholm med start fra maj og juni næste år til hhv. New York og Bangkok.
Ruterne flyves blot op til tre gange om ugen – og eftersom Norwegian ikke er partner med nogle flyselskaber på de oversøiske destinationer, kan passagererne være ilde stedt ved f.eks. flyaflysninger.
Det er f.eks. dette område, SAS og Thai Airways skal gøre opmærksom på, at de dækker.
SAS har daglige flyvninger fra Oslo, København og Stockholm til Newark lufthavnen ved New York; fra næste forår får SAS yderligere tre ugentlige flyvninger mellem København og New York. Dermed har SAS et væsentligt mere fleksibelt produkt.
Norwegian kommer på ruterne til Bangkok til at konkurrere med SAS’ Star Alliance-partner Thai Airways, der i forvejen flyver dagligt til Bangkok fra København, Stockholm og Oslo – om sommeren er der dog kun fem ugentlige Thai Airways-fly fra Oslo.
Norwegians koncernchef, Bjørn Kjos, sagde tidligere i år til takeoff.dk, at selskabet gerne vil have flere langruter og også vil åbne langruter fra København. Selskabet har foreløbig bestilt otte fabriksnye Boeing 787 Dreamliner til langruterne – de leveres i fra april næste år og frem til 2015. Flere fly vil betyde, at Norwegian kan åbne flere langruter – eller udvide kapaciteten på de eksisterende.