SAS: Milliardstore besparelser

Jagten på milliardstore besparelser i det skandinaviske luftfartsselskab SAS er inde i den afgørende fase. Ifølge Ritzaus oplysninger afholder SAS-koncernen onsdag den 3. december et ekstraordinært bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen får fremlagt resultatet af de vigtige forhandlinger med de mange fagforeninger i flyselskabet om en spareplan.

 

De kabineansattes fagforening, CAU, indledte fredag slutforhandlingerne med SAS, og formand for de danske stewardesser, Verner Lundtoft bekræfter, at målet er at være færdig onsdag.

 

– Det gælder alle organisationer i SAS-systemet, at man skal være færdige til det møde, du lige har nævnt for mig, siger formand Verner Lundtoft, som selv sidder i bestyrelsen, til Ritzau.

 

En anden af de store fagforeninger HK/Privat Luftfart, der organiserer luftfartsfunktionærerne i SAS, er allerede færdige med forhandlingerne. Det oplyser den danske formand Nicolas Fischer, som kalder forhandlingerne positive og ser derfor optimistisk på fremtiden for SAS.

 

– Set med mine øjne har parterne udvist den nødvendige forståelse for situationen og den nødvendige fleksibilitet. Jeg tror på en velfungerende fremtid for SAS. Om det er alene eller sammen med en partner vil jeg ikke kunne sige, men det bliver et SAS, hvor kunderne og medarbejderne er glade og tilfredse, og hvor aktionærerne kan se, at de har gjort en god investering, siger han til Ritzau.

 

Nicolas Fischer bekræfter, at bestyrelsen i SAS mødes den 3. december, og han forventer derfor, at bestyrelsen den dato vender tomlen op eller ned til resultatet af forhandlingerne med medarbejderne. Nicolas Fischer er så positiv, at han næsten garanterer, at strejker er en saga blot.

 

– Vi vil ikke se et forår fyldt med strejker. Tværtom. Det er derfor, jeg kalder det et velfungerende luftfartsselskab, siger han.

 

Forhandlingerne med de mange fagforeninger i SAS om nye spareplaner begyndte i efteråret 2008, da ledelsen i forbindelse med regnskabet for 3. kvartal lagde op til nye besparelser på op til tre milliarder kroner.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen