SAS mister kunder i Danmark

SAS Danmark er tilsyneladende i fuld gang med at miste kunder til konkurrenterne. I marts faldt antallet af passagerer med 2 pct. fra 724.000 til 709.000 passagerer, og samtidig har SAS Danmark planer om at tage to fly ud af drift for at sænke kapaciteten yderligere.

I samme periode, hvor SAS har tabt passagerer, er antallet af flyrejsende fra Københavns Lufthavn steget med 16.000 passagerer. Dermed har SAS’ konkurrenter fået i alt 31.000 nye kunder i sidste måned. Tendensen gælder for hele første kvartal i år, hvor SAS Danmark har tabt 26.000 kunder – svarende til 1,2 pct. Samtidig har konkurrenterne fået mere end 200.000 nye passagerer, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten, i går.

SAS’ egne tal er ikke retvisende, fastslår Henrik Juul Wallin, chef for business intelligence i SAS Danmark.
”Hvor vi sidste år havde et svagt fald i markedsandel, er det vores opfattelse, at den udvikling er vendt. Sidste år havde SAS Danmark samtlige passagerer på ruten mellem København og Oslo med i vores regnskab. I år har vi kun halvdelen af passagererne med. Derfor har vi overført mange tusinde passagerer til SAS Norge – men det er en ren internt fordeling mellem SAS-selskaberne,” siger Henrik Juul Wallin.

Henrik Juul Wallin erkender dog, at tallene på trods af denne udvikling viser, at SAS Danmark har tabt markedsandele i første kvartal.

Skrevet af Simon Jørgensen