SAS øger på San Francisco

Fra torsdagens pressemøde på Hotel d’Angleterre i København med bl.a. repræsentanter fra turistrådet San Francisco Travel. SAS’ Kenneth Christiansen står yderst til højre i anden række. Foto: Preben Pathuel.

Fra torsdagens pressemøde på Hotel d’Angleterre i København med bl.a. repræsentanter fra turistrådet San Francisco Travel. SAS’ Kenneth Christiansen står yderst til højre i anden række. Foto: Preben Pathuel.

FLYSELSKABER: Mens SAS i dag flyver fem gange om ugen fra København til San Francisco, stiger det næste år til seks gange for fra april at blive daglige afgange. I snit er halvdelen af de 225.000 årlige passagerer forretningsrejsende. SAS mærker ikke konkurrence fra Norwegian.

Efter fire år væk fra USA’s vestkyst – efter lukningen af ruten fra København til Seattle – vendte SAS i april sidste år tilbage med åbningen fra København til San Francisco.

”SAS er meget tilfreds med den nye rute,” sagde Kenneth Christiansen, marketingsdirektør for SAS i Danmark, til standby.dk, da der i går var pressemøde med bl.a. repræsentanter fra turistrådet San Francisco Travel. Den store delegation fra San Francisco nåede fem sammenkomster på deres to døgn i København inden de i dag flyver hjem til San Francisco – med SAS.

Sidste år var 241.000 skandinaver i Californien – en stigning på næsten 50 pct. siden 2008. Alene fra Danmark var der sidste år 70.000 besøgende i Californien, hvoraf de 43.000 besøgte San Francisco.

San Franciscos lufthavn har 16 direkte ruter til Europa fløjet af 10 flyselskaber.

Før SAS åbnede på San Francisco havde SAS årligt 175.000 passagerer, som via SAS’ øvrige tre lufthavne i USA, Chicago, New York og Washington D.C., skulle til netop San Francisco.

Efter ruten fra København til San Francisco åbnede har SAS nu 225.000 passagerer om året. Og mens SAS før havde markedsandel på 17 pct. af rejsende fra Skandinavien til San Francisco, er tallet efter åbningen af den direkte rute steget til 46 pct.

San Francisco er den SAS destination i USA, hvor flest passagerer bliver. 80 pct. af de rejsende på SAS-ruten fra København fortsætter ikke fra San Francisco, de 20 pct., der fortsætter, skal til destinationer på USA’s vestkyst samt Hawaii. 70 pct. af passagerne på København-San Francisco ruten kommer fra Europa – resten er fra USA.

SAS har tidligere fløjet til Los Angeles – som også var i spil, sammen med Seattle. San Francisco blev valgt, fordi der kan sælges flere business class-billetter – og fordi Star Alliance-partneren, United, har stort hub i netop San Francisco. San Francisco og Californien repræsenteres i Norden af det danske GSA-bureau, Atlantic Link.

Kenneth Christiansen fra SAS sagde i går til standby.dk: ”Selv om Norwegian har åbnet rute til Oakland ved San Francisco, generes SAS ikke af det. Norwegian har jo ikke ombookings-politik, som et medlem af Star Alliance har det.”