SAS og Singapore Airlines er enige

STOCKHOLM: Der er masser af muligheder i det joint venture selskab, som SAS bebudede allerede for to år siden med Singapore Airlines for flytrafik mellem Singapore og Skandinavien, som er udspil mod blandt andre Finnairs satsning på Fjerne Østen.

 

Selskabet skal dele både indtægter og udgifter. Den første synlige ændring ser ud til at blive afgange fra Stockholm til Singapore med Singapore Airlines og en udvidelse af trafikken på København. En masse andre muligheder er i spil.

 

Da takeoff.dk i går spurgte SAS præsident Rickard Gustafson om, hvorfor det har taget så lang tid, var svaret:

 

”Vi venter på EU’s konkurrencemyndigheder.”

 

”De har for længst godkendt lignende selskabsdannelse, bl. a. med Lufthansa og både amerikanske og japanske partnere?”

 

”Ja, men vi kan ikke gøre andet end at vente. Det kan godt tage nogle måneder. Vi er enige med Singapore Airlines og er klar til at gå i gang, så snart tilladelsen kommer. Det bliver naturligvis ikke fra den ene dag til den anden, men som det ser ud nu, vil jeg tro, vi er klar fra foråret,” siger Rickard Gustafsson.

 

Lige om hjørnet venter også en SAS tilslutning til Atlantic Plus-Plus med andre selskaber over Atlanten. Den havde SAS-ledelsen ikke kommentarer til i går, her er opstået nogle problemer mellem Lufthansa og United Airlines, og først når de er løst, kan SAS komme på banen med partner.

Skrevet af Ejvind Olesen