SAS-personale vil ikke servere varmt brød

Der har været kritik af, at passagerer på økonomiklasse og economy extra (business class undtagen) ikke får serveret varmt brød som andre flyselskaber på de lange flyvninger, for eksempel fra Bangkok til Skandinavien. Der skulle ellers være tid nok med en flyvetid i omegnen af 12 timer.

Nu har SAS-ledelsen skåret igennem og genindført varmt brød til passagerer på alle klasser til og fra Thailand. Men det høster ingen roser fra personalets fagforening, men forhåbentligt da fra kunderne.

I et medlemsbrev til kabinepersonalet fra CAU´s bestyrelse hedder det blandt andet: ”Når SAS vælger noget andet, end hvad et grundigt og seriøst arbejde fra vores miljørepræsentanter lægger til grund for serviceoplæg, så er det pr. definition udtryk for ligegyldighed over for kabinepersonalets arbejdsbelastning.

Et af resultaterne af miljørepræsentanternes arbejde er, at det konkluderer, at det med en bemanding på 9 ikke er i orden med servering af varmt brød på Bangkok-ruten.

SAS har så valgt at tilsidesætte dette, hvilket er overordentligt kritisabelt, og man må kun håbe på, at man selv indser dette.”

Herefter kommer der i brevet en åbenbar hentydning til den del af personalet, som nok mener at grænsen her er nået. Det får de så et hak for fra bestyrelsen med følgende sætning:
”Under alle omstændigheder bør kabinepersonalet afholde sig fra at underminere miljørepræsentanternes arbejde ved at agere nyttige elementer for SAS.”

Dermed er niveauet lagt for bare en lille bitte forbedring af SAS serviceniveau om bord på de internationale langruter.

Skrevet af Ejvind Olesen