SAS-piloter har sparet nok

Formænd for både piloter og kabinepersonale mener, at ledelsen i SAS har fået, hvad sikkerheden tillader med de seneste spareaftaler, skriver borsen.dk.

 

Det var koncernchef i SAS Mats Jansson, som fornylig udtrykte ønske om fremrykning af en fornyet milliardbesparelse oveni besparelsen på 1,3 milliarder svenske kroner i december, men hertil siger Mogens Holgaard, der er formand for piloterne i SAS,  at aftalerne på den interkontinentale trafik er så stramme at piloterne er tæt på maksimumgrænsen på 900 timer om året.

 

Han understreger, at SAS-piloterne med deres aftale kan matche alle andre flyselskaber, som for eksempel Finnair med hensyn til arbejdstiden, og at hver en sten i forholdet er vendt i forbindelse med spareforhandlingerne i december. Lige nu arbejder piloterne på kanten af det forsvarlige.

SAS påstår at både Finnair og Lufthansa producerer til lavere priser interkontinentalt og at SAS skal ned på samme niveau. Hertil siger pilotformanden at forholdene med flytider og vendetider for Finnair er væsensforskellige fra SAS’ forhold og at Lufthansa med sin store flyflåde har større kombinationsmuligheder og fleksibilitet end SAS kan stille op med.

I øvrigt gør han opmærksom på, at piloterne hos Finnair mødes af de samme krav som piloterne i SAS, nemlig at de er for dyre i forhold til konkurrenterne. SAS ledelse vil ikke kommentere sagen i pressen.

Skrevet af Flemming Juul