SAS pinligt berørt over kritik

Disse overskridelser har SAS informeret myndighederne om – og SAS bliver nu i rapport fra Rigsrevisionen kritiseret for at have fløjet med fly, der formelt ikke var luftdygtige i perioden 2006-2009.
En AD-note er en forkortelse for Airworthiness Directive, et direktiv fra myndigheder eller fabrikanter til flyselskaber om at inspicere dele af flyet inden en given dato, og justere, ændre eller udskifte dele. Hvis AD-noten ikke bliver udført inden fristen, er flyet formelt ikke luftdygtigt.

 

Det fremgå af rapporten, at Rigsrevisionen og Statens Luftfartsvæsen er tilfredse med de initiativer, SAS har iværksat, for at undgå fremtidige overskridelser.

 
”SAS tager overskridelserne og Rigsrevisionens kritik alvorligt. Det er meget beklageligt, at vi i nogle tilfælde ikke har levet op til vores egne høje krav. Men samtidig er det vigtigt at understrege, at overskridelserne ikke har haft indflydelse på flysikkerheden. Ved kontrol af de AD-noter, hvor tidsfristen var overskredet, havde vores fly ikke de fejl, AD noten bad os undersøge,” siger Senior Vice President i SAS, Flemming Jensen (foto).

 
SAS har skærpet rutinerne for at kvalitetssikre inspektioner, gennemgået alle procedurer for at fange uklarheder og trænet personalet yderligere. De to afdelinger, der stod for planlægning og udførelsen af vedligehold, er slået sammen til én mere effektiv.

 
”Rigsrevisionen og SLV finder de initiativer, vi har iværksat for at undgå overskridelser, tilfredsstillende. Sikkerhedskravene i SAS er ekstremt høje, og flysikkerheden har førsteprioritet,” siger Flemming Jensen.

 
SAS har selv fundet og indberettet alle afvigelserne til myndighederne. De pågældende fly blev øjeblikkeligt taget ud af drift indtil inspektionerne og eftersynet var i orden.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten