SAS presset af svagt business-salg

IATAs opgørelser viser, at salget af billetter til business-klasserne globalt set er faldet med 13,3% i december 2008 i forhold til december 2007. Her er Europa hårdest ramt med et fald på hele 16,3%, skriver business.dk.

 

Et led i SAS-koncernens nye strategi ’Core SAS’ er en yderligere satsning på business-segmentet og det får aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank til at sige, at SAS vil blive særdeles mærket fordi selskabet har flere business-kunder end konkurrenterne og samtidig har ændret strategi for at styrke netop business-salget.

 

Han mener, at de forretningsrejsende shopper ned når det er krisetider, og det vil medføre svage tal i første halvår 2009, som han skønner vil give en nedgang på omkring 10%, hvorefter der kan ske en stabilisering, hvis økonomien atter kommer i gang.

 

Alligevel mener han, at SAS har valgt den rette strategi, fordi de ikke kan konkurrere med for eksempel Ryanair og Norwegian og i stedet må vælge at satse, hvor de er bedst, og det gælder for eksempel på frekvenser og fleksibilitet.

Skrevet af Flemming Juul