SAS presset på skandinaviske ruter

SAS mister markedsandele på sine vigtige kerneruter mellem de tre skandinaviske hovedstæder. I forbindelse med offentliggørelsen af juni måneds trafiktal, kom det i sidste uge frem at det skandinaviske flyselskab havde omkring 10 pct. færre passagerer i forhold til juni 2008. Passagernedgangen er kommet uden at SAS har fjernet afgange på de skandinaviske ruter.

 

Samtidig bekræfter Norwegians topchef, Björn Kjos, at det norske lavprisselskab har vundet markedsandele på de skandinaviske ruter, hvor man har øget antallet af daglige afgange. Det skriver Børsen i dag.

 

SAS’ kommunikationsdirektør, Claus Sonberg, afviser dog overfor avisen, at SAS taber markedsandele til den norske konkurrent på de vigtige Skandinaviens-ruter: ” Det jeg hører er, at vi ikke taber markedsandele på de intraskandinaviske ruter og på indenrigsruterne i Norge” siger han til avisen.

 

SAS har generelt dobbelt så mange daglige afgange som Norwegian mellem de Skandinaviske hovedstæder. Eksempelvis flyver det norske lavpris fem gange dagligt mellem København og Stockholm på hverdage, mens SAS flyver 12 gange på samme rute på hverdage. Samtidig er billetprisen hos SAS generelt markant højere end hos Norwegian.

 

Norwegian fremlagde forleden et rekordstort overskud på driften i seneste kvartal mens SAS har udsigt til et milliardstort underskud i samme periode.

Skrevet af Christian Peschardt