SAS presset på skandinaviske ruter

SAS mister markedsandele på sine vigtige kerneruter mellem de tre skandinaviske hovedstæder. I forbindelse med offentliggørelsen af juni måneds trafiktal, kom det i sidste uge frem at det skandinaviske flyselskab havde omkring 10 pct. færre passagerer i forhold til juni 2008. Passagernedgangen er kommet uden at SAS har fjernet afgange på de skandinaviske ruter.

 

Samtidig bekræfter Norwegians topchef, Björn Kjos, at det norske lavprisselskab har vundet markedsandele på de skandinaviske ruter, hvor man har øget antallet af daglige afgange. Det skriver Børsen i dag.

 

SAS’ kommunikationsdirektør, Claus Sonberg, afviser dog overfor avisen, at SAS taber markedsandele til den norske konkurrent på de vigtige Skandinaviens-ruter: ” Det jeg hører er, at vi ikke taber markedsandele på de intraskandinaviske ruter og på indenrigsruterne i Norge” siger han til avisen.

 

SAS har generelt dobbelt så mange daglige afgange som Norwegian mellem de Skandinaviske hovedstæder. Eksempelvis flyver det norske lavpris fem gange dagligt mellem København og Stockholm på hverdage, mens SAS flyver 12 gange på samme rute på hverdage. Samtidig er billetprisen hos SAS generelt markant højere end hos Norwegian.

 

Norwegian fremlagde forleden et rekordstort overskud på driften i seneste kvartal mens SAS har udsigt til et milliardstort underskud i samme periode.

Skrevet af Christian Peschardt

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.