SAS prioriterer ny rute til Shanghai

Hvis man ikke helt har den kapacitet, man har lagt rammerne tilrette om, så må man vælge. Det er hvad SAS er nødt til, fordi den sidste Airbus A 340, som er leaset for at udvide langrutetrafikken, nok først kan tages i brug i slutningen af februar næste år. Og vinterfartplanen træder som bekendt i kraft ved udgangen af oktober.

Der har været røster om, at SAS bliver nødt til at starte senere med genåbningen af ruten til Shanghai af samme grund. Officielt meldes ude i næste uge. Noget tyder på det seneste på, at det er Dubai, som ikke har afgange hver dag, og måske København -Chicago, der kommer til at holde for. Hvorefter der kan sættes fuld power på den ny prestige rute til erhvervslivet til Shanghai. En rute som for eksempel A.P. Møller Koncernen har lagt stor vægt på.

Naturligvis har SAS-ledelsen bemærket, at der er stor sandsynlighed for overkapacitet til Dubai, når Emirates begynder daglige forbindelser til København. Samtidig har Norwegian meldt ud i det felt. Sidst men ikke mindst satser Qatar Airways kraftigt på ruten fra København til Mellemøsten.

På grund af hårdt vinter i Chicago, der er USA’s mest følsomme vinterdestination, har der været en del uregelmæssigheder, og ser man på tilbuddene om lavpriser i denne vinter fra København har lige præcis den rute været førende.

Fra SAS oplyses kun, at afgørelsen falder i den kommende uge.

 

Skrevet af Ejvind Olesen