SAS rammer mål for ekstra indtægter

Wideroe.jpgSAS Gruppen vil via sin strategiplan 4XNG skaffe ca. 2,6 milliarder kr. ekstra i kassen – de synes nu at være hjemme efter det norske datterselskab Widerøe er solgt for 1,75 mia. danske kr. Men stoppet for joint venture med Lufthansa kan give nye udfordringer.

SAS’ salg af arvesølvet var denne gang koncentreret om at skaffe over 2,5 milliarder kr. via den seneste strategiplan, 4 Excellence Next Generation (4XNG)

Salget af Widerøe blev officielt i fredags og giver SAS Gruppen en indtægt på 1,75 mia. danske kr. Køber er en norsk investorgruppe, der overtager 80 pct. af Widerøe gennem et nyt selskab, WF Holding. SAS beholder de resterende 20 pct. af Widerøe frem til i hvert fald 2016. Salget af Widerøe skal først godkendes af konkurrencemyndigheder.

Investorgruppen består af Torghattan, en af Norges største transportvirksomheder, det norske rederi Fjord1 samt nordnorske Nordland Fylkeskommune, der har administrationscenter i Bodø, der også er Widerøes største lufthavn.

Som led i salget inkluderer SAS syv Dash Q400 propelfly som hidtil har leaset af Widerøe – handlen omfatter også tre andre fly. Salget af Widerøe og dermed ekstra penge i SAS-kassen fik kursen på SAS’ aktie til at stige fem procent til den stadig beskedne kurs 12,7.

SAS og Widerøe betjener syv ruter fra Norge til Københavns Lufthavn, hvor alene Widerøe sidste år var det 17. største flyselskab med 247.000 passagerer. Widerøe er Nordens største regionale flyselskab med 1.400 medarbejdere, en omsætning sidste år på 3,2 milliarder norske kr., og over 2,5 mio. passagerer til 47 millioner lufthavne i og uden for Norge.

SAS har skaffet andre indtægter via sit 4XNG-program.

I marts solgte SAS Group 19 reserveflymotorer og lejede dem tilbage – øvelsen giver SAS en indtægt på 733 mio. kr. Køber af de 19 flymotorer var San Francisco-firmaet Willis Lease Finance Corporation og Dublin-firmaet Willis Mitsui Engine Support.

Og til efteråret overtager handling-giganten Swissport SAS’ groundhandlingselskab, SGH – ifølge standby.dks oplysninger for ca. 200 mio. kr. Dermed har 4 Excellence Next Generation-programmet skaffet de ønskede mindst 2,5 milliarder kr.

På minussiden for SAS kan komme manglende indtægter fra joint venture-aftalen mellem SAS og Lufthansa mellem Tyskland og Skandinavien, der stopper 1. juni.