SAS raser over norsk avis

SAS tager i en fondsbørsmeddelelse og en pressemeddelelse i dag hårdt til genmæle overfor den norske Finansavisen, der har skrevet, at tre deltagende banker i forårets aktieemmission i SAS har en særlig klausul, der giver dem deres penge tilbage, hvis SAS ikke leverer et 2009-resultat af en vi størrelse.

 

Finansavisen skriver, at oplysningen om de særlige klausuler fremgår af en intern e-mail korrespondance i SAS-datterselskabet Widerøe, som avisen er kommet i besiddelse af. Her fremgår det, at Widerøe-chefen Tore Digranes som ’worst case’ imødeser en SAS-konkurs med udgangen af 2009, fordi de tre banker, Nordea, SEB og JP Morgan, skulle have mulighed for at trække sig som garantbanker, hvis SAS ikke når bestemte finansielle mål i løbet af i år.

 

”Informationen er ikke korrekt. Der eksisterer ikke nogle sådanne klausuler eller andre klausuler, der ikke er offentliggjort i prospektet for aktieemissionen”, hedder det fra SAS.

 

Finansavisen skrev på sin hjemmeside i går, at SAS allerede har brugt fire af de i alt seks milliarder svenske kr. forårets aktieudvidelse indbragte selskabet. Hertil kommenterer SAS, at man ved udgangen af juni måned i år havde et finansielt beredskab på 11,4 mia. SEK, og en egenkapital på 12 mia. SEK.

 

Trods pressemeddelelsen fra SAS har Finansavisen endnu ikke dementeret sin artikel, men blot gengivet indholdet af pressemeddelelsen.

Skrevet af Christian Peschardt

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.